تبلیغ

دانلود بازی کامپیوتر

.

دانلود انیمیشن دوبله فارسی

.



لینک های خراب را در قسمت نظرات گزارش دهید. (در کمترین زمان ممکن اصلاح میشود.)
بررسی ویدئوی و تصویریفناوری

بررسی گوشی هوشمند نوکیا ۶

امتیاز یادت نره

بررسی گوشی هوشمند نوکیا ۶

8a239f0f 2117 4884 a77d e63585b0bcaa بررسی گوشی هوشمند نوکیا ۶

مجله نت پاک

بررسی نوکیا ۶، اولین گوشی هوشمندی که اچ‌ام‌دی گلوبال با برند نوکیا روانه‌ی بازار کرده است.

در صورتی که از کاربران قدیمی گوشی‌های موبایل باشید، به‌طور حتم با برند نوکیا آشنا هستید و حتی ممکن است از محصولات این کمپانی فنلاندی استفاده کرده باشید. نوکیا یکی از قدیمی‌ترین و محبوب‌ترین سازندگان تلفن همراه محسوب می‌شود که البته در طول ۱۰ سال گذشته با مشکلات زیادی دست‌به‌گریبان بوده است. نوکیا سعی داشت تا با سیستم‌‌های عامل‌ مختلف به میزان فروش محصولاتش بیافزاید، اما متأسفانه چندان در این امر موفق نبود؛ بنابراین فنلاندی‌ها با مایکروسافت وارد همکاری شدند و گوشی‌های هوشمندی مبتنی بر سیستم‌عامل ویندوزفون عرضه کردند. سرنوشت این محصولات نیز به شکست ختم شد و نوکیا به مرز ورشکستگی رسید.

مایکروسافت بخش موبایل نوکیا را خریداری کرد و به ساخت محصولاتی تحت برند نوکیا ادامه داد. طبق قراردادی که آن زمان بسته شده بود، کمپانی فنلاندی تا پایان سال ۲۰۱۵ حق نداشت گوشی هوشمندی تحت برند نوکیا تولید و عرضه کند. البته این دوره به پایان رسید و امتیاز استفاده از برند نوکیا توسط کمپانی اچ‌ام‌دی گلوبال خریداری شد. حال به اچ‌ام‌دی اجازه داده شده است که به مدت ۱۰ سال، محصولاتی را با برند نوکیا بسازد و روانه بازار کند. در واقع تمام مراحل ساخت و فروش بر عهده‌ی اچ‌ام‌دی است و قسمتی از سود حاصل به نوکیا اختصاص می‌یابد.

دوربین نوکیا 6 / Nokia 6
دوربین نوکیا ۶ / Nokia 6

اولین گوشی هوشمندی که اچ‌ام‌دی با برند نوکیا وارد بازار کرد، نوکیا ۶ نام دارد که محصولی میان‌رده به‌شمار می‌رود. البته بسیاری از طرفداران منتظر رونمایی از یک گوشی هوشمند بالارده بودند؛ اما باید گفت انتخاب اچ‌ام‌دی گلوبال کاملا منطقی بوده است. عرضه محصول بالارده باعث سخت‌تر شدن رقابت نوکیا با محصولات حال حاضر بازار می‌شد؛ ولی معرفی یک محصول میان‌رده باعث می‌‌شود زمینه برای رونمایی از یک پرچم‌دار تمام‌عیار فراهم شود.

netpaak.ir telegram بررسی گوشی هوشمند نوکیا ۶

نوکیا ۶ ابتدا برای بازار چین در نظر گرفته شد که علت آن، احتیاط اچ‌ام‌دی گلوبال بود؛ چنانچه نوکیا ۶ مشکلی داشت، در این صورت اچ‌ام‌دی فرصت لازم برای رفع این مشکل و سپس عرضه‌ی محصول به بازارهای مناطق دیگر دنیا را در اختیار داشت. برخلاف بازار چین و هند، خریداران مناطق دیگر دنیا، به‌مخصوص بازار آمریکای شمالی و اروپا، با وسواس بیشتری محصول مد نظر خود را انتخاب می‌کنند و انتخاب اول آن‌ها، گوشی‌های هوشمند بالارده است. برای درک ساده‌تر این موضوع می‌توان به سیاست‌های اپل نگاه کرد که تنها محصولات بالارده تولید می‌کند و درآمد اصلی‌اش از بازار ایالات متحده است. از طرفی باید گفت در بازار چین، تقاضا برای محصولات میان‌رده و پایین‌رده بیشتر است که در نهایت باعث می‌شود انتخاب این بازار برای آزمایش میزان فروش و عملکرد نوکیا ۶ را منطقی بدانیم.

نوکیا ۶ توسط فروشگاه گوشی‌موبایل برای بررسی در اختیار زومیت قرار گرفته است.

پیش از شروع بررسی، بهتر است ابتدا نگاهی به مشخصات سخت‌افزاری نوکیا ۶ بیاندازیم:

مشخصات / گوشی نوکیا ۶ (Nokia ۶)
پردازنده Snapdragon 430
سیستم‌عامل Android 7.1.1
حافظه‌ی رم ۳GB / 4GB
صفحه نمایش ۵٫۵-inch IPS LCD, 1080 x 1920 pixels
محافظ صفحه Corning Gorilla Glass 3
حافظه ذخیره‌سازی ۳۲GB / ۶۴GB
microSD up to 25۶GB
دوربین اصلی ۱۶MP,phase detection autofocus, dual-LED (dual tone) flash
دوربین جلو ۸ MP, f/2.0, 1.12 µm pixel size, 1080p
ارتباطات ۴G LTE, dual-band Wi-Fi ac/a/b/g/n, GPS, NFC, Micro USB, Bluetooth 4.1
سیم کارت Nano SIM
باتری Non-removable Li-Ion 3000 mAh
وزن ۱۶۹ g
ابعاد ۱۵۴ x 75.8 x 7.9 mm
رنگ‌ها Black, Gold, Gray, Blue

طراحی

با وجود اینکه نوکیا ۶ در کلاس محصولات میان‌رده جای می‌گیرد، کمپانی اچ‌ام‌دی گلوبال تلاش کرده است تا محصولی با کیفیت ساخت بالا و طراحی زیبا بسازد. نوکیا ۶ دارای بدنه‌ای یکپارچه از جنس آلومینیوم با ابعاد ۱۵۴ در ۷۵.۸ در ۷.۹ میلی‌متر و وزن ۱۶۹ گرم است.

پشت نوکیا ۶ به نحوی طراحی شده است که به سمت لبه‌ها خمیده باشد. این حالت باعث می‌شود نوکیا ۶ بهتر در دست کاربر قرار گیرد. البته اچ‌ام‌دی می‌توانست کمی میزان خمیدگی در لبه‌ها را بیشتر کند تا نوکیا ۶ در دست کاربر حس بهتری داشته باشد. نوارهای آنتن در بالا و انتهای نوکیا ۶ قرار دارند و به خاطر هم‌رنگ‌ بودن با بدنه‌ی گوشی، تشخیص آن‌ها کمی دشوار است و این موضوع به یکپارچه‌بودن نمای پشت گوشی کمک می‌کند.

نوکیا 6 / Nokia 6

نوکیا 6 / Nokia 6
نوکیا ۶ / Nokia 6
نوکیا 6 / Nokia 6
نوکیا ۶ / Nokia 6
نوکیا 6 / Nokia 6
نوکیا ۶ / Nokia 6

در پشت نوکیا ۶ می‌توان لوگوی NOKIA را مشاهده کرد که بالای آن، دوربین اصلی قرار گرفته است. دوربین اصلی به دلیل طراحی ظاهر بد و برآمده‌ای که دارد، کمی پشت نوکیا ۶ را زشت کرده است؛ با این حال، نکته‌ی مثبتی که وجود دارد، عدم جذب اثر انگشت است. در سمت چپ گوشی، درگاه سیم کارت وجود دارد که به کاربر اجازه می‌دهد از دو سیم کارت نانو یا یک سیم‌کارت نانو و یک کارت حافظه میکرو اس‌دی استفاده کند. در سمت راست نوکیا ۶ دکمه‌ی پاور و دکمه‌های تغییر حجم صدا کار گذاشته شده‌اند. جک هدفون ۳.۵ میلی‌متری در بالای نوکیا ۶ کار گذاشته شده است و درگاه MicroUSB، اسپیکر و میکروفون در لبه‌ی پایین این گوشی هوشمند قرار دارند.

یک نمایشگر ۵.۵ اینچی به زیبایی در دل قاب فلزی قرار گرفته و برای محافظت آن از گوریلا گلس ۳ استفاده شده است؛ البته مشکل اصلی که در طراحی پنل جلویی دیده می‌شود، لک‌پذیری بالای آن است. حاشیه‌های نمایشگر، به‌خصوص در بخش بالا و پایین آن، بسیار عریض هستند. دکمه‌های ناوبری از نوع خازنی هستند و در زیر نمایشگر قرار دارند. دکمه‌ی هوم نیز با حسگر اثر انگشت یکپارچه شده است. نوکیا ۶ به قدری بزرگ است که با یک دست نمی‌توان از آن استفاده کرد.

در کل می‌توان گفت که شاید طراحی Nokia 6 برای یک محصول میان‌رده مناسب باشد و این گوشی هوشمند را نسبت به رقبایش متمایز نشان دهد؛ اما اچ‌ام‌دی برای ساخت محصولی با سخت‌افزار بالارده باید از زبان طراحی متفاوتی استفاده کند یا در طرحی که نوکیا ۶ دارد، تغییرات اساسی ایجاد کند. شاید نوکیا ۶ را بتوان یک گوشی هوشمند زیبا دانست؛ اما می‌توانست از آنچه اکنون پیش روی ما است، بهتر باشد.

نمایشگر

یکی از نقاط قوت نوکیا ۶، نمایشگر زیبا و باکیفیت آن است. بعد از اینکه نوکیا ۶ را در دستانم گرفتم، اولین موردی که توجه مرا به خود جلب کرد، نمایشگر زیبا و شفاف آن بود. می‌توان گفت کیفیت نمایشگر نوکیا ۶ در مقابل رقبایی که دارد، به‌مراتب بهتر است؛ نوکیا ۶ از نمایشگری ۵.۵ اینچی با پنل IPS LCD استفاده می‌کند. این ابعاد و رزولوشن ‍۱۰۸۰ در ۱۹۲۰ پیکسل، تراکم ۴۰۳ پیکسل را در هر اینچ به ارمغان می‌آورند که رقم نسبتا مناسبی است. جزئیات تصاویر و متون در نمایشگر به‌راحتی قابل مشاهده هستند. شاید در یک محصول میان‌رده انتظار استفاده از یک نمایشگر باکیفیت نداشته باشید؛ اما می‌توان با اطمینان گفت که نوکیا ۶ از این قاعده مستثنا است.

نوکیا 6 / Nokia 6
نمایشگر نوکیا ۶ / Nokia 6

نمایشگر Nokia 6 می‌تواند رنگ‌ها را با دقت بالایی نشان دهد؛ اما دقت رنگ در زاویه‌های مختلف کاهش می‌یابد و تنها زمانی که گوشی را روبه‌روی خود بگیرید از بهترین حالت رنگ تولیدشده می‌توانید لذت ببرید. اچ‌ام‌دی مدعی است که نمایشگر نوکیا ۶ از روشنایی ۴۵۰ نیت بهره می‌برد. البته به نظر می‌رسد روشنایی نمایشگر از رقم اعلام‌شده بالاتر باشد. زمانی که نوکیا ۶ را در بالاترین حد روشنایی نمایشگر تنظیم کردیم و به زیر نور آفتاب بردیم، امکان تماشای صفحه نمایشگر و مشاهده‌ی جزئیات وجود داشت.

روی نمایشگر از محافظ گوریلا گلس ۳ استفاده شده است و لبه‌های آن ۲.۵ بعدی هستند که به زیباتر شدن هرچه بیشتر جلوی گوشی کمک می‌کند و نسبت نمایشگر به بدنه، به ۷۰ درصد می‌رسد. شاید این نسبت برای گوشی‌های میان‌رده مناسب باشد؛ اما اچ‌ام‌دی می‌توانست با کمتر کردن حاشیه‌ها، نسبت نمایشگر به بدنه را افزایش دهد تا نه‌تنها به زیبایی هرچه بیشتر نوکیا ۶ افزوده شود، بلکه در دست گرفتن آن نیز راحت‌تر شود.

اسپیکر

نوکیا ۶ مجهز به ۲ اسپیکر است؛ اسپیکر اول، بالای نمایشگر قرار دارد و اسپیکر دوم در لبه‌ی پایین گوشی کار گذاشته شده است. این بلندگوها مجهز به تکنولوژی دالبی اتموس هستند و خروجی صدای بسیار خوبی ارائه می‌دهند.

هر دو اسپیکر با آمپلی‌فایر دوگانه کار می‌کنند. آمپلی‌فایر دوگانه که در نوکیا ۶ استفاده شده است تا ۶ دسی‌بل می‌تواند تولید صدا کند که رقمی عالی محسوب می‌شود. در آزمایشی که انجام دادیم، موسیقی با باس عمیق و صدای شفاف و بلند پخش شد.

اسکنر اثر انگشت

اچ‌ام‌دی، اسکنر اثر انگشت را با دکمه هوم ادغام کرده است. از نظر پاسخ‌دهی می‌توان گفت عملکرد این اسکنر بسیار خوب است و به‌ندرت اشتباهی رخ می‌دهد؛ اما مشکلی اصلی در جایگاه آن است و اگر در پشت تلفن هوشمند استفاده می‌شد، دسترسی به آن راحت‌تر بود.

نوکیا 6 / Nokia 6
نوکیا ۶ / Nokia 6

با این حال، بر عملکرد اسکنر اثر انگشت نمی‌توان ایرادی وارد کرد. اگر از کاربرانی هستید که وجود اسکنر اثر انگشت را در جلوی تلفن هوشمند می‌پسندید، قطعا از کار با نوکیا ۶ لذت خواهید برد.

دوربین

به‌جرات می‌توان یکی از نقاط قوت گوشی‌های نوکیا در تمام سال‌های گذشته را دوربین این محصولات خواند. همین امر باعث می‌شود که کاربران با این سؤال روبه‌رو شوند؛ آیا روند عرضه‌ی دوربین‌های باکیفیت به‌همراه محصولات جدید نوکیا تحت رهبری اچ‌ام‌دی گلوبال ادامه می‌یابد یا خیر؟

نوکیا ۶ از وجود یک سنسور ۱۶ مگاپیکسلی در دوربین اصلی بهره می‌برد. سایز هر پیکسل در این سنسور یک میکرون است که نور کمتری نیز جذب می‌کند. از ویژگی‌های دیگر دوربین نوکیا ۶ باید به بهره‌گیری از فوکوس خودکار تشخیص فاز در کنار لنزی با دیافراگم f/2.0 اشاره کرد. نوکیا ۶ برای بهبود تصویربرداری در محیط‌های کم‌نور از یک فلش ال‌ای‌دی Dual tone بهره می‌برد.

نوکیا 6 / Nokia 6
دوربین نوکیا ۶ / Nokia 6

نکته‌ی بارز در دوربین نوکیا ۶ را باید نرم‌افزار دوربین این گوشی دانست. رابط کاربری اپلیکیشن دوربین بسیار ساده است و در انتهای پنجره‌ی اپلیکیشن، کلید شاتر در دسترس قرار دارد. در بالای پنجره‌ی اپلیکیشن دوربین می‌توان گزینه‌های دیگر تنظیمات، نظیر فلش، اچ‌دی‌آر، استفاده از دوربین سلفی و همچنین تایمر عکسبرداری را مشاهده کرد. در منتهی‌الیه گوشه‌ی سمت چپ، کلیدی قرار دارد که با تپ‌کردن آن می‌توان به منوی تنظیمات دسترسی داشت. از جمله‌ی گزینه‌های در دسترس برای کاربران می‌توان به فعال کردن قطب نما و اضافه کردن واترمارک روی تصویر اشاره کرد.

برخلاف محصولات پیشین با برند نوکیا، دوربین نوکیا ۶ نتوانسته است از آزمایش‌های انجام‌شده سربلند بیرون آید؛ چراکه کیفیت تصاویر ثبت‌شده با این دوربین چندان جالب نیستند و علت آن نمایش جزئیات به‌صورت نامطلوب در کنار ضعف در نمایش صحیح رنگ‌ها است. دوربین نوکیا از قابلیت ثبت تصاویر پانورما بهره می‌برد؛ البته در این روش به دلیل استفاده از طول، تصاویر بسیار بزرگی ایجاد می‌شود. تصاویر پانوراما زیاد شارپ نیستند؛ اما با توجه به سنسور مورد استفاده می‌توان این تصاویر را قابل قبول در نظر گرفت.

نوکیا 6 / Nokia 6

اچ‌ام‌دی برای دوربین سلفی نوکیا ۶ از یک سنسور ۸ مگاپیکسلی استفاده کرده است که سایز پیکسل بزرگ‌تری نسبت به سنسور دوربین اصلی دارد. بر اساس اطلاعات ارائه‌شده، دوربین سلفی این گوشی هوشمند از وجود سنسور ۸ مگاپیکسلی بهره می‌برد که سایز هر پیکسل آن، ۱.۱۲ میکرون است. لنز دوربین جلویی از دیافراگم f/2.0 برخوردار است. تفاوت دیگری که دوربین سلفی با دوربین اصلی دارد، وجود فوکوس خودکار در دوربین جلوی گوشی است.

دوربین نوکیا ۶ قادر است ویدیو‌ی فول اچ‌دی با نرخ ۳۰ فریم در هر ثانیه ثبت کند. البته می‌توان نرخ فریم فیلم‌برداری این دوربین را افزایش داد، اما این موضوع به قیمت کاهش رزولوشن تمام می‌شود، به‌طوری‌که می‌توان در رزولوشن اچ‌دی با نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه و در رزولوشن ۴۸۰ پیکسل با نرخ ۹۰ فریم بر ثانیه اقدام به فیلم‌برداری کرد.

گالری تصاویر ثبت‌شده با دوربین نوکیا ۶

fdd0969e 9f4d 4489 89e1 33bb56789aa8 بررسی گوشی هوشمند نوکیا ۶6888c2ed 5023 4747 8783 d87741138b02 بررسی گوشی هوشمند نوکیا ۶

d0f81d0b cb33 408f 8f66 a1a79a4f4a97 بررسی گوشی هوشمند نوکیا ۶

نرم‌افزار

اچ‌ام‌دی در نوکیا ۶ از اندروید خالص استفاده کرده است که باعث می‌شود کار با نوکیا ۶ بسیار سبک و روان باشد. البته نسخه‌ای که در اختیارمان قرار داشت از رام چینی و اندروید ۷.۰ استفاده می‌کند؛ اما نسخه جهانی نوکیا ۶ از اندروید ۷.۱ برخوردار خواهد بود.

در حالت پیش‌فرض، منوی کشویی غیرفعال است؛ اما می‌توانید از قسمت تنظیمات آن را فعال کنید. وقتی در صفحه‌ی اصلی قرار دارید، آیکون اپلیکیشن‌هایی را مشاهده خواهید کرد که به‌صورت پیش‌فرض نصب شده‌اند. تمامی این آیکون‌ها به رنگ آبی هستند و با طراحی دایره‌ای شکل در صفحه‌ی اصلی قرار دارند. یکی از ایراداتی که از رابط کاربری نوکیا ۶ می‌توان گرفت، نبود امکان تغییر شکل ظاهری این آیکون‌ها است.

نوکیا 6 / Nokia 6

البته اپلیکیشن‌هایی که نصب کردیم، با آیکون پیش‌فرضشان در صفحه‌ی دوم قرار گرفتند و تغییری در ظاهرشان داده نشد. یکی دیگر از معایب رابط کاربری گوشی این است که متأسفانه نمی‌توان جای آیکون اپلیکیشن‌های شخص ثالث را با آیکون اپلیکیشن‌های پیش‌فرض عوض کرد که این مسئله، مانع دسترسی سریع به اپلیکیشن مورد علاقه‌تان می‌شود.

قسمت اعلانات در دو مرحله به نمایش در می‌آید. در بار اول، تنها ۴ گزینه نشان داده می‌شود و در مرحله‌ی بعد به گزینه‌های بیشتری دسترسی دارید که یکی از آن‌ها نوار تنظیم روشنایی صفحه نمایشگر است. علاوه بر این امکانات، در انتهای صفحه‌ای که برای شما باز می‌شود امکان ویرایش اعلانات وجود دارد. به نحوی که می‌توانید به گزینه‌های موجود در بخش اعلانات، گزینه‌ای اضافه یا از آن حذف کنید.

به‌لطف سیستم‌عامل اندروید نوقا می‌شود دو اپلیکیشن را به‌صورت هم‌زمان استفاده کرد که کار با گوشی را جذاب‌تر می‌کند. البته هر اپلیکیشن نیمی از صفحه را به خود اختصاص می‌دهد که گاهی اوقات می‌تواند آزاردهنده باشد. متأسفانه امکان ویرایش ابعاد هر صفحه نیز وجود ندارد.

رابط کاربری نوکیا 6

یکی دیگر از قابلیت‌های نرم‌افزاری نوکیا ۶ این است که می‌توان با ژست‌های حرکتی مختلفی، دستورهایی را به گوشی ارسال کنید؛ برای مثال زمانی که آهنگی در حال پخش است، با تکان دادن گوشی می‌توانید آهنگ بعدی را اجرا کنید یا زمانی که تماس ورودی دارید و نمی‌خواهید به آن پاسخ دهید، کافی است گوشی را بچرخانید. گزینه‌های دیگری نیز وجود دارند که با ژست‌ها و حرکات مختلف می‌توانید آن‌ها را فعال کنید؛ برای مثال اگر تماسی را از دست بدهید، زمانی که گوشی را برداشتید شما را از تماس ورودی باخبر می‌کند و امکان تماس سریع را فراهم می‌سازد.

بازده و عملکرد

تقریبا می‌شود با تمام مشکلاتی که نوکیا ۶ دارد کنار آمد؛ اما مشکلی که نوکیا ۶ از آن به‌شدت رنج می‌برد، سخت‌افزار ضعیف آن است. نوکیا ۶ اولین گوشی هوشمندی است که اچ‌ام‌دی با برند نوکیا روانه بازار کرده است؛ بنابراین سطح انتظار کاربران و منتقدان از این محصول بالا است. استفاده از پردازنده‌ای ضعیف نیز اشتباهی بوده که اچ‌ام‌دی در ساخت نوکیا ۶ مرتکب شده است. در حال حاضر گوشی‌های هوشمند زیادی هستند که قیمتی مشابه نوکیا ۶ دارند؛ اما از نظر عملکرد به مراتب بهتر از این گوشی هستند.

اچ‌ام‌دی در نوکیا ۶ از سیستم-روی-یک-چیپ اسنپدراگون ۴۳۰ استفاده کرده است. تراشه‌ی اسنپدراگون ۴۳۰ در سال ۲۰۱۵ با لیتوگرافی ۲۸ نانومتری ساخته شد و در سه‌ماهه‌ی دوم سال ۲۰۱۶ روانه بازار شد.  روی این تراشه، پردازنده‌ای ۸ هسته‌ای قرار دارد که با فرکانس ۱.۴ گیگاهرتز کار می‌کند. در کنار آن، پردازنده‌ی گرافیکی آدرنو ۵۰۵ و مودم X6 LTE کوالکام قرار دارد. هسته‌های پردازشی اسنپدراگون ۴۳۰ با کنترلر حافظه‌ی LPDDR3 مجتمع شده‌اند.

نوکیا 6 / Nokia 6

در ساخت نوکیا ۶ بهتر بود از تراشه بهتری مانند اسنپدراگون ۶۲۵ استفاده می‌شد. اسنپدراگون ۶۲۵ نه‌تنها با لیتوگرافی ۱۴ نانومتری ساخته شده، بلکه عملکرد آن از هر لحاظ بهتر از اسنپدراگون ۴۳۰ است. اسنپدراگون ۶۲۵ نیز از سه‌ماهه دوم سال ۲۰۱۶ در بازار موجود بود و اچ‌ام‌دی می‌توانست از آن در نوکیا ۶ استفاده کند.

نوکیا ۶ در دو نسخه عرضه شده است؛ نسخه اول مجهز به حافظه داخلی ۳۲ گیگابایتی و رم ۳ گیگابایتی است و نسخه دوم از حافظه داخلی ۶۴ گیگابایتی و رم ۴ گیگابایتی بهره می‌برد. البته نسخه‌ای که در اختیار زومیت قرار گرفت، از ۴ گیگابایت رم و ۶۴ گیگابایت حافظه‌ی ذخیره‌سازی بهره می‌برد.

اگر علاقه‌مند به اجرای بازی‌های سنگین هستید بهتر است از خرید نوکیا ۶ اجتناب کنید؛ زیرا این گوشی توان اجرای نرم و روان بازی‌های سنگین را ندارد. درواقع نوکیا ۶ برای کسانی ساخته شده است که می‌خواهند گوشی هوشمندی با ظاهر زیبا داشته باشند و استفاده‌ی آن‌ها از گوشی به کاربردهای روزمره نظیر برقراری تماس یا وب‌گردی محدود است.

در ادامه نتایج بنچمارک‌های مختلفی را که روی گوشی  نوکیا ۶ اجرا کرده‌ایم، با شما به اشتراک می‌گذاریم:

جدول بنچمارک‌ ابزارهای موبایل میان‌رده و پایین‌رده
تلفن / تبلت AnTutu ۶ ۳DMarkIceStorm PCMark

W2.0 Overall

Web Browsing /

Geekbench 4Single / Multi GFX Bench  Manhaten 3.1

Offscreenn /

GFX BenchCar Chase

Offscreenn /

GFX Bench T-Rex

OffScreen /

VellamoBrowser /

Metal

CF Bench

v1.3

نوکیا ۶ ۴۴۸۳۳ ۹۴۴۴ ۳۶۷۱

۴۰۲۶

۶۴۷

۲۷۹۱

۲٫۵ FPS

۲٫۵ FPS

۴٫۵ FPS

۴٫۶ FPS

۱۵ FPS

۱۶ FPS

۱۲۱۸

۱۱۸۲

۳۶۹۲۸
Honor ۶X ۵۶۶۹۱ ۱۱۶۱۹ ۴۳۲۳

۴۷۹۲

۷۸۷

۳۱۹۸

۴٫۶ FPS

۴٫۸ FPS

۳٫۰ FPS

۲٫۸ FPS

۱۹ FPS

۱۹FPS

۲۶۷۱

۱۵۱۱

۶۴۶۹۳
Galaxy A8 201۶ ۸۵۸۹۰ ۱۷۶۵۸ ۴۴۵۶

۴۵۷۸

۱۴۱۹

۴۱۵۲

۶٫۰ FPS

۱۱٫۴ FPS

۶٫۳ FPS

۶٫۳ FPS

۳۳ FPS

۳۹ FPS

۳۹۲۶

۱۵۴۶

۷۴۶۸۹
Galaxy A7 2017 ۶۰۵۰۶ ۱۳۰۷۰ ۳۹۶۹

۴۲۲۵

۷۶۵

۳۹۳۹

۹٫۰ FPS

۹٫۰ FPS

۵٫۲ FPS

۵٫۲ FPS

۳۳ FPS

۳۴ FPS

۳۲۹۰

۱۲۹۲

۵۹,۶۸۹
Galaxy A5 2017 ۵۹۹۴۹ ۱۳۴۰۶ ۳۷۸۳ ۷۶۶

۳۹۴۷

۴٫۹

۹٫۰

۵٫۲

۵٫۲

۲۷

۳۴

۳۳۱۰

۱۲۶۶

۵۸,۲۸۴
Redmi 4 Prime ۶۳۴۵۸ ۱۵,۶۸۷ ۴,۲۴۶

۴,۱۸۹

۸۳۵

۳,۱۲۵

۳٫۶FPS

۶٫۱FPS

۲٫۳FPS

۲٫۴FPS

۸٫۹FPS

۱۶٫۳FPS

۴۳۵۲

۳۴۲۵

۶۶,۳۴۹
Galaxy J7 Prime ۴۰,۱۵۳ ۵,۰۴۷ ۳,۱۲۴

۳,۰۳۸

۶۵۴

۲,۳۱۹

۲٫۳FPS

۴٫۹FPS

۱٫۸FPS

۱٫۸FPS

۷٫۲FPS

۱۲FPS

۲,۵۷۸

۱,۱۴۵

۳۱,۳۷۹
Galaxy J5 Prime ۳۳,۳۵۳ ۴,۸۲۱ ۳,۲۶۷ ۵۹۰۱,۶۶۲ ۱٫۷FPS3.8FPS NOTSupported ۶٫۷FPS11FPS ۲,۴۷۲

۱,۰۸۹

۲۵,۳۹۴
Huawei Honor 8 ۸۸,۷۳۹ ۱۷,۹۳۹ ۴۹۱۶

۲۹۵۲

۷۵۲۵۰
Huawei Nova Plus ۶۲۵۰۸ ۱۴۰۲۴ ۳۲۰۶

۱۴۳۴

۹۳۴۰۴
Xperia XA Ultra ۴۹۰۹۶ ۱۱۱۲۴ ۳۳۲۴

۱۱۷۹

۵۹۱۶۳
Huawei P9 Lite ۵۳۰۴۱ ۱۱۸۰۸ ۳۳۶۸

۱۴۳۶

۶۲۷۱۰
Galaxy C5 ۴۸۱۰۲ ۱۱۳۴۵ ۳۲۵۸

۱۲۶۹

۲۸۹۶۹
Neffos C5 Max ۳۶۵۹۵ ۶۷۷۲ ۲۶۴۲

۱۰۶۸

۴۳۳۲۴
Moto G4 Plus ۴۷۲۸۶ ۱۱۵۸۹ ۳۳۲۵

۱۲۶۵

۲۹۶۸۹
Galaxy A9 201۶ ۶۳۵۸۹ ۱۷۲۳۵ ۳۰۴۵

۱۷۵۸

۴۲۵۸۹

همان‌طور که مشاهده می‌کنید برخی از رقبا عملکرد به‌مراتب بهتری نسبت به نوکیا ۶ دارند. این در حالی است که نوکیا ۶ از نظر قیمت، گران‌تر از آن‌ها است.

باتری

در نوکیا ۶ از باتری با ظرفیت ۳۰۰۰ میلی‌آمپر ساعت استفاده شده است و به دلیل یکپارچه بودن بدنه نوکیا ۶ امکان تعویض باتری وجود ندارد. اصولا گوشی‌های میان‌رده از باتری با ظرفیت بالاتر از ۳۰۰۰ میلی‌آمپر ساعت استفاده می‌کنند و از این لحاظ، ظرفیت باتری نوکیا ۶ می‌توانست بیشتر باشد. درواقع رقبای نوکیا ۶ که از نظر قیمت با این گوشی هم‌رده هستند یا از باتری با ظرفیت بالاتر استفاده می‌کنند یا امکان تعویض باتری در آن‌ها وجود دارد.

نوکیا 6

نوکیا ۶ مجهز به نمایشگر ۵.۵ اینچی با رزولوشن فول اچ‌دی است که در مصرف انرژی تأثیر به‌سزایی دارد. البته امکاناتی که در سیستم‌عامل اندروید نوقا وجود دارد، کاهش مصرف انرژی را تا حد زیادی میسر می‌سازد.

در آزمایشی که انجام دادیم، نوکیا ۶ را تا ۱۰۰ درصد شارژ کردیم و سپس ویدیویی را به‌صورت ممتد با روشنایی ۵۰ درصد نمایشگر در زمان غیرفعال بودن ارتباط بی‌سیم و ارتباط مخابراتی پخش کردیم که در این شرایط، باتری نوکیا ۶ تا ۱۲ ساعت دوام آورد.

نام گوشی هوشمند نمایشگر ظرفیت(mah) ویدیو(h) وب‌گردی(h) PC Mark(h)
Nokia ۶ ۱۰۸۰p/ “5.5 ۳۳۴۰ ۱۲ ۱۱:۲۰ ۹:۱۵
Huawei Honor ۶X ۱۰۸۰p/ “5.5 ۳۳۴۰ ۱۱:۰۶ ۱۰:۳۰ ۱۰:۱۹
(Samsung Galaxy A8 (201۶ ۱۰۸۰p/ “5.7 ۳۳۰۰ ۱۲:۱۰ ۱۲:۳۰
(Samsung Galaxy A7 (2017 ۱۰۸۰p/ “5.7 ۳۶۰۰ ۱۹:۱۰ ۱۶:۳۶ ۱۲:۵۲
(Samsung Galaxy A5 (2017 ۱۰۸۰p/ “5.2 ۳۰۰۰ ۱۲:۴۰ ۱۴:۲۰ ۶:۵۵
Xioami Redmi 4 Prime ۵٫۰’ /۱۰۸۰p ۴,۱۰۰ ۱۰:۱۰ ۱۶:۱۵ ۸:۳۴
Samsung Galaxy J7 Prime ۵٫۵” / ۱۰۸۰p ۳,۳۰۰ ۱۴:۱۰ ۹:۰۷
Samsung Galaxy J5 Prime ۷۲۰p / “5.0 ۲,۴۰۰ ۱۶:۳۰ ۹:۱۴
Huawei Mate 9 ۵٫۹” / ۱۰۸۰p ۴,۰۰۰ ۱۴:۱۵ ۱۲:۵۰ ۹:۲۲
Huawei Honor 8 ۵٫۲” / ۱۰۸۰p ۳,۰۰۰ ۹:۰۰ ۱۰:۴۰
Huawei Nova Plus ۵٫۵” / ۱۰۸۰p ۳,۳۴۰ ۱۱:۰۰ ۱۰:۵۰
Motorola Moto Z ۵٫۵” / QHD ۲,۶۰۰ ۸:۵۰ ۶:۵۰
Xiaomi Mi 5s ۵٫۱۵” / ۱۰۸۰p ۳,۲۰۰ ۱۳:۰۰ ۱۲:۱۰
Apple iPhone 7 ۴٫۷” / ۷۵۰p ۱,۹۶۰ ۹:۲۰ ۱۰:۰۰
Sony Xperia XZ ۵٫۲” / ۱۰۸۰p ۲,۹۰۰ ۹:۰۰ ۹:۲۰
Apple iPhone 7 Plus ۵٫۵” / ۱۰۸۰p ۲,۹۰۰ ۱۴:۲۰ ۱۲:۰۰
Sony Xperia XA Ultra ۶.۰” / ۱۰۸۰p ۲,۷۰۰ ۸:۵۰ ۸:۰۰
Huawei P9 Lite ۵٫۲” / ۱۰۸۰p ۳,۰۰۰ ۱۱:۰۶ ۱۱:۳۰
Samsung Galaxy C5 ۵٫۲” / ۱۰۸۰p ۲,۶۰۰ ۸:۲۰ ۹:۰۰

نوکیا ۶ از شارژ سریع ۳٫۰ کوالکام بهره می‌برد که اجازه می‌دهد باتری در زمان کوتاهی شارژ شود. البته باید به موردی اشاره کرد؛ گوشی که در اختیار ما برای بررسی قرار داشت از رام چین بهره می‌برد و فاقد امکاناتی مانند گوگل پلی بود؛ بنابراین این نتایج در شرایطی به‌دست آمده‌اند که بعضی از قابلیت‌ها مانند دانلود آپدیت برنامه‌ها در پس‌زمینه غیرفعال بودند، از این رو ممکن است در نسخه‌ای که با رام جهانی عرضه می‌شود، شاهد عملکرد ضعیف‌تر باتری باشیم.

جمع‌بندی

نوکیا ۶ اولین گوشی هوشمندی است که اچ‌ام‌دی تحت برند نوکیا روانه بازار کرده است. با این حال می‌توان گفت این شرکت توانسته است در اولین قدم خود برای احیای دوباره برند نوکیا به‌خوبی عمل کند. از نظر کیفیت ساخت باید قبول کرد که با یک محصول باکیفیت و خوش‌دست روبه‌رو هستیم که از نکات مثبت بسیاری بهره می‌برد. نمایشگر نوکیا ۶ از کیفیت بسیار بالایی بهره می‌برد؛ به‌نحوی که اگر به دنبال یک گوشی میان‌رده با نمایشگر بزرگ ۵.۵ اینچی هستید، نوکیا ۶ را می‌توانیم به شما پیشنهاد دهیم.

اما ایراد اصلی که به نوکیا ۶ می‌توان گرفت عملکرد نامناسب سخت‌افزار آن است؛ تراشه‌ی اسنپدراگون ۴۳۰ پاسخگوی نیاز کاربرانی نیست که به بازی‌های روز علاقه دارند. در کنار آن، محصولاتی که از نظر قیمتی با نوکیا ۶ هم‌رده هستند، امکان اجرای بازی‌هایی را دارند که در نوکیا ۶ نمی‌توان آن‌ها را اجرا کرد. در کنار سخت‌افزار ضعیف، عملکرد دوربین نیز با مشکلات زیادی روبه‌رو است. کافی است در محیط‌هایی که نور به اندازه کافی نیست، عکاسی کنید تا مشکلات زیادی که دوربین نوکیا ۶ از آن رنج می‌برد، آشکار شوند.

نکات مثبت

  • نمایشگر شفاف و باکیفیت
  • کیفیت ساخت بالا
  • خوش‌دست بودن
  • بهره بردن از اندروید خام

نکات منفی

  • سخت‌افزار ضعیف
  • حاشیه زیاد در لبه‌های نمایشگر
  • دوربین ناکارآمد


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا