تبلیغ

دانلود بازی کامپیوتر

.

دانلود انیمیشن دوبله فارسی

.



لینک های خراب را در قسمت نظرات گزارش دهید. (در کمترین زمان ممکن اصلاح میشود.)
پزشکی و سلامت مجله

بیماری دیفتری چیست + علائم و درمان آن

امتیاز یادت نره

بیماری دیفتری چیست – بیماری دیفتری یا خناق چیست – علل دیفتری و راهکار درمان آن – علائم دیفتری چیست؟|دیفتری چیست؟ بیماری دیفتری چیست؟ علل، علائم و راه های درمان آن

بیماری دیفتری چیست + علائم و درمان آن

بیماری دیفتری چیست + علائم و درمان آن

بیماری دیفتری چیست

دیفتری یک عفونت جدی باکتریایی است که غشاهای مخاطی گلو و بینی را تحت تاثیر قرار می دهد. اگر چه این بیماری به راحتی از یک فرد به فرد دیگر گسترش می یابد، با استفاده از واکسن می توان از آن پیشگیری کرد.

دیفتری 

اگر فکر می کنید که به دیفتری مبتلا شده اید، بلافاصله به پزشک مراجعه کنید. این بیماری در صورتی که درمان نشده باقی بماند، می تواند باعث آسیب جدی به کلیه ها، سیستم عصبی و قلب شود. طبق گفته کلینیک مایو، این بیماری در حدود ۳ درصد موارد به مرگ منتهی میشود.

چه عاملی سبب ابتلا به دیفتری می شود؟

نوعی باکتری به نام کورینه‌باکتریوم دیفتری سبب دیفتری می شود. این بیماری معمولا از طریق تماس فرد به فرد یا از طریق تماس با اشیائی که به این باکتری آلوده هستند مانند فنجان یا دستمال آلوده شیوع می یابد. همچنین ممکن است هنگامی که فرد آلوده عطسه، سرفه یا تنفس عمیق میکند به این ویروس آلوده شوید.

netpaak.ir telegram بیماری دیفتری چیست + علائم و درمان آن

حتی اگر فرد آلوده نشانه ای از بیماری دیفتری را نشان ندهد، باز هم به مدت شش هفته پس از ابتلا به عفونت قادر به انتقال عفونت باکتریایی است.

باکتری ها اغلب بینی و گلو را آلوده می کنند. هنگامی که شما آلوده می شوید، باکتری ها مواد خطرناکی به نام توکسینآزاد می کنند. این توکسین ها از طریق جریان خون شما پخش می شوند و اغلب باعث ایجاد پوشش ضخیم و خاکستریدر این مناطق از بدن می شوند:

بینی
گلو
زبان
مجاری تنفسی

در برخی موارد، این سموم می توانند به سایر اعضای بدن، از جمله قلب، مغز و کلیه نیز آسیب برسانند. این آسیب ها می توانند به عواقب احتمالا کشنده منجر شوند، مانند:

میوکاردیت، یا التهاب عضله قلب
فلج
نارسایی کلیه

عوامل خطر دیفتری چه هستند؟

کودکان به طور معمول در برابر دیفتری واکسینه می شوند، بنابراین در این مکان ها دیفتری نادر است. با این حال، این بیماری هنوز هم در کشورهای در حال توسعه که میزان ایمن سازی آنها پایین است نسبتا رایج است. در این کشورها به خصوص کودکان زیر ۵ سال و افراد بالای ۶۰ سال در معرض خطر ابتلا به دیفتری قرار دارند.

افرادی که موارد زیر را دارند نیز در معرض خطر ابتلا به دیفتری قرار دارند:

واکسیناسیون نشده اند.
به کشوری که ایمن سازی نشده است سفر میکنند.
نوعی اختلال سیستم ایمنی مانند ایدز دارند.
در شرایط غیر بهداشتی یا شلوغ زندگی میکنند.

علائم دیفتری چه هستند؟

علائم دیفتری اغلب در عرض دو تا پنج روز بعد از عفونت بروز میکنند. برخی از افراد هیچگونه نشانه ای را تجربه نمی کنند، در حالی که برخی دیگر علائم خفیفی دارند که شبیه به سرماخوردگی هستند.

علائم قابل مشاهده و رایج دیفتری پوشش ضخیم و خاکستری در گلو و لوزه ها است.

سایر علائم رایج عبارتند از:

تب
لرز و احساس سرما
غدد لنفاوی متورم در گردن
سرفه با صدای بلند و لرزان
گلو درد
کبودی پوست
جاری شدن آب از دهان
احساس کلی ناراحتی یا تشویش

علائم دیگری که ممکن است با پیشرفت عفونت بروز کند، شامل موارد زیر می باشند:

دشواری در تنفس يا بلع
تغییر در بینایی
لکنت زبان
نشانه های شوک، مانند رنگ پریدگی و پوست خشک و بی روح
عرق کردن و ضربان قلب سریع
اگر بهداشت را رعایت نکنید یا در یک منطقه گرمسیری زندگی کنید، ممکن است به دیفتری پوستی مبتلا شوید. دیفتری پوستی معمولا باعث ایجاد زخم و قرمزی در ناحیه آلوده می شود.

چگونه دیفتری تشخیص داده می شود؟

پزشک شما احتمالا یک معاینه فیزیکی برای بررسی گره های لنفاوی متورم انجام خواهد داد. همچنین درباره سابقه پزشکی و علائمی که دارید، از شما سوالاتی خواهد کرد.
در صورتی که طی معاینه پوشش خاکستری بر روی گلو یا لوزه ها داشته باشید پزشک به دیفتری مشکوک میشود. اگر پزشک نیاز به تایید تشخیص خود داشته باشد، نمونه ای از بافت آلوده را بر میدارد و آن را برای آزمایش به آزمایشگاه ارسال می کند. اگر پزشک به دیفتری پوست مشکوک باشد، ممکن است از بافت گلو بردارد و برای آزمایش کشت میکروبی آن را به آزمایشگاه ارسال کنند.

چگونه دیفتری درمان می شود؟

دیفتری یک وضعیت جدی است، بنابراین پزشک به سرعت و جسورانه درمان را شروع خواهد کرد.
مرحله اول درمان تزریق آنتی توکسین است. این تزریق برای مقابله با سم تولید شده توسط باکتری مورد استفاده قرار می گیرد. اگر مشکوک به حساسیت به آنتی توکسین هستید، حتما با پزشک خود مطرح کنید. پزشک ممکن است بتواند دوزهای پایینی از آنتی توکسین را تزریق کند و به تدریج مقدار تزریق را افزایش دهد. پزشک شما آنتی بیوتیک هایی مانند اریترومایسین یا پنی سیلین را نیز تجویز می کند تا به از بین بردن عفونت کمک کند.

در طول درمان، ممکن است پزشک بخواهد در بیمارستان بمانید تا از انتقال عفونت به دیگران جلوگیری شود. همچنین ممکن است برای کسانی که نزدیک شما هستند نیز آنتی بیوتیک تجویز کند.

چگونه از دیفتری پیشگیری کنیم؟

دیفتری با استفاده از آنتی بیوتیک ها و واکسن ها، قابل پیشگیری است.

واکسن دیفتری DTaP نام دارد. این واکسن معمولا در یک ترکیب سه گانه همراه با واکسن سیاه سرفه و کزاز تزریق می شود. واکسن DTaP پنج بار تزریق می شود. این واکسن به کودکان در سنین زیر داده می شود:

۲ ماهگی
۴ ماهگی
۶ ماهگی
۱۵ تا ۱۸ ماهگی
۴ تا ۶ سالگی
در موارد نادر، کودک ممکن است واکنش آلرژیک به واکسن داشته باشد. این واکنش می تواند منجر به تشنج و کهیر شود که بعدا از بین خواهد رفت.

واکسن تنها ۱۰ سال بدن را در برابر این بیماری مقاوم نگه میدارد، بنابراین کودک شما مجددا باید در سن ۱۲ سالگی واکسینه شود. برای بزرگسالان، توصیه می شود واکسن دیفتری – سیاه سرفه – کزاز ترکیب شوند. بعد از آن هر ۱۰ سال، شما واکسن کزاز-دیفتری (Td) دریافت خواهید کرد. با انجام این مراحل می توانید از خود یا فرزندتان از ابتلا به دیفتری در آیندهجلوگیری کنید.

منبع: راستینه

بیماری دیفتری چیست


pezeshki بیماری دیفتری چیست + علائم و درمان آن

بیماری دیفتری چیست – بیماری دیفتری چیست – بیماری دیفتری چیست


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا