تبلیغ

دانلود بازی کامپیوتر

.

دانلود انیمیشن دوبله فارسی

.



لینک های خراب را در قسمت نظرات گزارش دهید. (در کمترین زمان ممکن اصلاح میشود.)
طب اسلامی سنتی

علت و درمان یبوست + ویدئو

امتیاز یادت نره

 علل یبوست و درمان آن علائم یبوست چیست آشنایی با علل یبوست و راه های پیشگیری و درمان آن درمان و تشخیص یبوست آشنایی با علت یبوست، روش رفع یبوست و راه درمان یبوست علت یبوست بسیار شدید در زنان علت و درمان یبوست

علت و درمان یبوست

علت و درمان یبوست + ویدئو

علت و درمان یبوست

با پیاده‌روی به جنگ یبوست بروید .

چکیده : یبوست مانع دفع مواد مضر بدن گشته و با ایجاد یبوست مواد مضر در مدفوع دوباره به جریان خون بازگشته و ایجاد بیماری های گوناکونی از جمله اگزما, لکه پوستی, خارش و قرمزی پوست, مشکلات کبدی, جوش و آکنه و ضعف چشم می شود.

netpaak.ir telegram علت و درمان یبوست + ویدئو

 علت بیماری یبوست از دیدگاه طب قدیم و جدید

یبوست علل بسیار متعددی دارد؛ مثلا حرارت و خشکی روده‌ها می‌تواند باعث سفت شدن مدفوع شود. بعضی‌ افراد هم به دنبال اسهال مزمن دچار یبوست می‌شوند. مصرف داروهای مخدر، شقاق و بواسیر، انسداد در روده‌ها یا مسیر ریزش صفرا به روده، تنگی‌ها و چسبندگی‌ها، کرم‌ها و انگل‌های روده، بیماری‌های عصبی، عضلانی و روانی، تندخویی و عصبانیت، بی‌خوابی، تغذیه نامناسب و سرطان‌ها می‌توانند باعث یبوست شوند. یکی از دلایل اصلی ابتلا به یبوست، کم‌تحرکی و ورزش نکردن است. به گفته بوعلی سینا، اگر مداوم ورزش کنید، هیچ‌گاه دچار یبوست نخواهید شد.

یبوست در مکاتب مختلف طبّ قدیم یکی از «امّ الامراضی» محسوب می شود که می تواند در ایجاد هر بیماری دخیل باشد بنابراین در درمان هر ناخوشی نیز، یکی از اصول مهم، رفع یبوست است؛ این در حالی است که در طبّ جدید، یبوست از جمله طبّ جدید، اغلب، یبوست را به صورت فردی تعریف می کند؛ به این معنا که اگر فرد، چند روز یک بار هم اجابت مزاج داشته باشد؛ در صورتی که مشکلی با وضعیت اجابت مزاج خود نداشته باشد؛ یبوست ندارد!
آنچه که در کتب معتبر پزشکی، به عنوان تعریف یبوست پذیرفته شده است این است که:
کسی که دفع سخت و طولانی داشته باشد یا احساس دفع ناکافی کند یا کم‌تر از سه بار در هفته دفع داشته باشد؛ یبوست دارد.

علائم بالینی یبوست

برای آن که بگوییم شخصی مبتلا به یبوست است؛ باید ۲ یا بیش‌تر از نشانه‌های زیر را حداقل به مدت ۳ ماه داشته باشد:
الف) زور زدن بیش از حد در حین اجابت مزاج.
ب) مدفوع سفت و خشک.
ج) احساس تخلیه ناکامل بعد از اجابت مزاج.
د) دو بار یا کمتر عمل دفع در هفته.

اجابت مزاج مطلوب از دیدگاه طبّ سنّتی

در تعریف یبوست باید به ۴ عامل توجه کرد:
۱- تعداد دفعات دفع مدفوع.
۲- کیفیت دفع.
۳- قوام مدفوع.
۴- حجم و جرم مدفوع.
ابن سینا اعتقاد دارد که به ازای مصرف هر وعده غذایی، شکم باید یک بار کار کند؛ به این ترتیب؛ در روزگار ما که مردم ۳ وعده غذا مصرف می کنند؛ باید ۳ بار هم دفع مدفوع داشته باشند؛ اما این تعریف، در عمل، برای اکثر مردم این دوره و زمانه، یک ایده آل است که دسترسی به آن چندان آسان نیست. به همین جهت ما با اجازه جناب ابن سینا عملاً می پذیریم که روزانه یک بار دفع مدفوع، حداقّل آن چیزی است که می توان از یک فرد سالم با رژیم غذایی امروزی انتظار داشت؛

چرا یبوست این قدر خطرناک است؟

پاسخ این سوال چندان پیچیده نیست. یبوست برای بدن به مانند یک بحران دفع زباله است. بدن از راه های مختلفی اقدام به بیرون ریختن مواد زاید از درون خود می کند. ساده ترین این راه ها، دفع مدفوع و ادرار، تعریق، تنفّس و … هستند. در این بین، دفع مدفوع از راه روده معمولاً عهده دار دفع خطرناک ترین موادّ زاید از بدن است.

علل ایجاد یبوست

۱- مشکلات تغذیه ای اصلی ترین دلیل ایجاد یبوست هستند از جمله:

– مصرف مواد غذایی یبوست زا : سر دسته این غذاها، برنج است؛ یبوست زایی برنج در حدی است که می توان در درمان بسیاری از اسهال ها به عنوان یک داروی خوب از آن استفاده کرد. ماکارونی، موز، لبنیات به ویژه لبنیاب پرچرب،(و به ویژه پنیر، ماست شیرین و  کشک)؛ مصرف زیاد موادّ گوشتی(به خصوص به صورت خشک مثل کباب)، بسیاری از فست فودها، سیب و انار و به(و به ویژه انواع ترش آنها) و …  از دیگر علل ایجاد یبوست هستند.

– مصرف کم فیبر : این مشکل به دلایل متعددی رخ می دهد که سردسته آنها مصرف نان سفید و برنج سفید است که سبوسشان گرفته می شود. کم مصرف کردن منابع اصلی فیبر یعنی میوه و سبزی ها، کندن پوست میوه ها به هنگام مصرف، غلبه غذاهای حیوانی بر غذاهای گیاهی در رژیم غذایی مردم و … از دیگر عوامل هستند.
– از دست دادن آب بدن و یا عدم مصرف کافی مایعات، می تواند باعث یبوست شود. به همین جهت هم هست که روزه داری؛ مصرف داروهای ادرارآور؛ مصرف نوشیدنی های کافیین دار مثل قهوه و نوشابه های سیاه که خاصیت ادرارآوری دارند؛ می توانند باعث ایجاد یبوست شوند.

۲- بی تحرّکی :

 که از شایعترین دلایل ایجاد یبوست، در این دوره است به ویژه اگر این بی تحرّکی، با نشستن طولانی مدت روی صندلی توام باشد.

۳- شرایط فیزیولوژیکی خاص:

 مثل حاملگی(به علت تغییرات هورمونی که باعث کاهش حرکات روده ها  می شوند و فشار فیزیکی رحم روی روده ها) و افزایش سن(به دلیل کاهش سوخت و ساز بدن در پیری و متعاقب آن کاهش فعالیت روده ها(

۴- مسافرت :

 افرادی که به مسافرت می روند غالبا دچار یبوست می شوند. علّت این امر، تغییر در برنامه غذایی و برنامه روزانه زندگی این افراد  است که باعث کاهش عملکرد کبد می شود.

۵- مصرف برخی از داروهای شیمیایی می تواند باعث ایجاد یبوست شود ازجمله:

 برخی داروهای ضد فشارخون بالا؛ بعضی داروهای پایین آورنده چربی خون؛ داروهایی که ترکیبات تریاک دارند(مثل داروهای کدیین دار)؛ برخی داروهای مسکّن؛ آنتی اسیدها(داروهای ضد اسید معده)؛ برخی داروهای درمان کننده پارکینسون؛ داروهای ضدّ گرفتگی عضله؛ داروهای ضدّ افسردگی؛ مکمّل های آهن؛ مکمّل های کلسیم؛ آنتی هیستامین ها؛ داروهای ادرارآور؛ داروهای ضدّ تشنّج و ….

۶- خودداری از دفع به موقع مدفوع :

 صرف وقت کافی برای اجابت مزاج از نکات بسیار مهم است. کسانی که به دلایل مختلف، اجابت مزاج را به تاخیر می اندازند پس از مدتی دچار یبوست شدید خواهند شد. هرگز نباید احساس اجابت مزاج را صرفاً به دلیل دوری از منزل؛ نداشتن وقت کافی؛ احساس خجالت و … نادیده گرفت.

۷- مصرف مداوم داروهای ملیّن و مسهل:

 اگر داروهای مسهل به طور مداوم مصرف شوند پس از مدتی روده کار طبیعی خود را انجام نداده و به اصطلاح تنبل می شود و یبوست به وجود می آید. بنابراین از مصرف خودسرانه داروهای مسهل خودداری کنید و تنها با تجویز پزشک آنها را مصرف کنید.

۸- برخی بیماری هایی که می توانند عامل ایجاد یبوست باشند: 

 کم‌کاری تیرویید و برخی دیگر از غدد داخلی؛ مرض قند، تومورهای روده و مقعد؛ اورمی؛ زیادی کلسیم در بدن؛ کمبود قند خون؛ سل؛ بیماری ام.اس.؛ پارکینسون؛ آسیب های نخاعی؛ بیماری‌های عضلانی مثل دیستروفی عضلانی؛ بیماری روده تحریک‌پذیر یا روده عصبی؛ بیماری‌های مرتبط به عضلات کف لگن؛ افسردگی و ….

راه کارهای طبیعی درمان یبوست

تغییر سبک زندگی و تغذیه

– از آش ها و شورباها زیاد استفاده کنید
– ورزش کنید
– روغن مصرفی را عوض کنید
– دفع را به تاخیر نیندازید
– رژیم نگیرید
– از نان های سبوسدار استفاده کنید

درمان های ساده یبوست

آلو از غذاهای است که خاصیت ملینی دارد.
برای درمان یبوست(مخصوصا گرم مزاجان) مفید است.
طریقه مصرف:چند عدد از آلو را در مقداری آب ریخته و شبها مصرف شود به مرور یبوست را بر طرف می کند.

• از مصرف غذاهای طبع گرم وخشک وسرد وخشک پرهیزکنید.
• روزانه شیر ولرم با عسل و بارهنگ مخلوط کرده و میل کنید.
• بارهنگ را با روغن بادام شیرین درمقداری آب، چند دقیقه جوشانده و قبل ازهر وعده غذایی ان میل کنید.
•  هر روز ناشتا انجیر خیسانده و میل کنید.

منبع:راسخون

درمان سریع یبوست در طب ایرانی اسلامی+ویدئو

درمان انواع یبوست(Constipation) در طب سنتی اسلامی افراد مختلف

ویدئو درمان یبوست

****************

___________________________________________________________________________
طب اسلامی - طب سنتی - نت پاک

علل یبوست و درمان آن علائم یبوست چیست آشنایی با علل یبوست و راه های پیشگیری و درمان آن درمان و تشخیص یبوست آشنایی با علت یبوست، روش رفع یبوست و راه درمان یبوست علت یبوست بسیار شدید در زنان علت و درمان یبوست

علت و درمان یبوست

علت و درمان یبوست

علت و درمان یبوست

 علت و درمان یبوست


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا