تبلیغ

دانلود بازی کامپیوتر

.

دانلود انیمیشن دوبله فارسی

.



لینک های خراب را در قسمت نظرات گزارش دهید. (در کمترین زمان ممکن اصلاح میشود.)
پزشکی و سلامت مجله

قرص گلی بنکلامید + موارد مصرف و عوارض

امتیاز یادت نره

گلی بن کلامید | دیابت نوع ۲ | ترشح انسولین | گلی بوراید آنچه باید در مورد قرص گلی بنکلامید و عوارض آن بدانید قرص Glibenclamide عوارض و نحوه مصرف قرص گلی بنکلامید موارد و عوارض مصرف گلی بن کلامید

قرص گلی بنکلامید

قرص گلی بنکلامید + موارد مصرف و عوارض

گلی بن کلامید چیست؟

قرص گلی بن کلامید ۵ میلی گرم ساختاری شبیه بعضی از آنتی بیوتیک ها دارد این دارو از گروه سولفونیل اوره است که در سال ۱۹۶۶ برای اولین بار تولید شد.
نام دیگر این دارو گلی بوراید است ولی در ایران به نام گلی بن کلامید شناخته می شود.

این دارو با تحریک سلول های بتا لوزالمعده بدن را وادار می کند تا انسولین بیشتری تولید کند سایر داروهای این گروهکلروپروپامید – گلی میپراید – گلی پیزاید – تولازامید – تولبوتامید و گلی کلازید هستند.

گلی بن کلامید در دیابت نوع ۲ کاربرد دارد و در دیابت نوع ۱ بی تاثیر است.

netpaak.ir telegram قرص گلی بنکلامید + موارد مصرف و عوارض
دانلود فیلم و سریال در upko آپکو

مصرف طولانی مدت گلی بن کلامید مقاومت به انسولین را کاهش می دهد و به همین دلیل در بسیاری از مواقع گلی بن کلامید همراه با متفورمین استفاده می شود. ترکیب این دو دارو به دلیل تحریک هم زمان لوزالمعده برای تولید انسولینبیشتر و کاهش حساسیت سلول های بدن نسبت به انسولین است.

معمولا برای بیماران دیابتی چاق کمتر از گلی بن کلامید استفاده می شود چون این دارو باعث بروز افزایش وزن می شود. بنابراین در بیماران دیابتی که لاغر هستند گلی بن کلامید گزینه مناسب تری است.

افت قند خون از عوارض شایع گلی بن کلامید است. همچنین دل آشوبه و سردرد ممکن است با مصرف گلی بن کلامید ایجاد شود. این دارو حتما باید تحت نظر پزشک مصرف شود و بیش از مقدار تجویز شده نباید مصرف شود.

مکانیسم اثر بنکلامید

از چندین دهه پیش از این قرص برای درمان بیماری دیابت استفاده می شود. اما تا به کنون چگونگی مکانیسم این قرص مورد بحث است. قرص گلی بنکلامید برای دیابت غیر وابسته به داروی انسولین کاربرد دارد و با تحریک مستقیم پانکراس آن را وادار به ترشح انسولین کرده و بدین ترتیب میزان قند خون نیز کاهش می یابد.

بعد از مصرف این قرص انسولین به طور ناگهانی ترشح و سطح آن افزایش می یابد. بنابراین بهتر است این قرص را اندکی بعد از غذا و یا قبل از غذا مصرف کنید تا احتمال کاهش قند خون کمتر شود.

چگونگی مصرف

معمولا روزانه دو عدد (حداکثر دوز مصرفی) از قرص گلی بنکلامید, نیم ساعت قبل از غذا مصرف می شود. بعد از مصرف دارو بایستی شخص غذا خورده و آن را به تاخیر نیندازد. ابتدا مصرف دارو با دوز کم شروع شده و بعد از پیدایش اثرات آن به تدریج میزان دارو افزایش می یابد تا به مقداری که مد نظر پزشک است برسد. بدون مشورت با پزشک دوز مصرفی قرص را افزایش ندهید، زیرا ممکن است قند خون به شدت افت پیدا کند. از طرفی فشار زیادی هم بر سلول های پانکراس خواهد آمد.

موارد منع مصرف

اگر دچار بیماری های کلیوی و کبدی هستید یا عمل جراحی قلب بار انجام داده اید و یا دچار سکته قلبی شده اید، بهتر است از قرص گلی بنکلامید استفاده نکنید زیرا مشکلات و ناراحتی های شما بیشتر می شوند.

اگر برای مدت طولانی از این دارو مصرف شود باعث ایجاد حساسیت در بافت هایی مثل عضلات و کبد شده و سلول هایی مثل اریتروسیت‌ و مونوسیت‌ را هم افزایش می دهد، در نتیجه گلوکونئوژنز و گلیکوژنولیز در کبد کاهش می یابند.
همان طور که پیشتر گفتیم این قرص قند خون را پایین می آورد اما ممکن است موجب افت قند خون هم بشود.
افزایش وزن از عوارض دیگر مصرف این قرص می باشد. بنابراین اگر اضافه وزن دارید بهتر است داروهایی مانند متفورمین را مصرف کنید.

عوارض جانبی

به طور کلی قرص گلی بنکلامید عوارض کمی دارد. اما مهم ترین عارضه آن افزایش وزن و افت قند خون است. سایر عوارض عبارتند از حالت تهوع، ناراحتی های معده، سردرد، یبوست، اسهال، کاهش هوشیاری، زرد شدن پوست و چشم ها، تشنج، تیرگی و یا کم رنگی ادرار و مدفوع، بثورات جلدی مثل کهیر یا خارش، گلودرد، متورم شدن صورت، زبان و یا لب ها، کبود شدن غیر معمول بدن و حساسیت به نور آفتاب می باشند.

نکات پایانی

با مصرف این نوع قرص احتمال پایین آمدن شدید قند خون به هنگام داشتن فعالیت فیزیکی و یا تاخیر در خوردن غذا وجود دارد. بنابراین بهتر است همیشه مقداری غذا و یا تنقلات شیرین همراه خود داشته باشید تا بتوانید جلوی حملات احتمالی کاهش قند خون را بگیرید و از بیهوش شدن خود جلوگیری کنید.
اگر قند خون بالایی دارید، داروهایی مثل بنکلامید نمی توانند قند خون را کنترل و آن را پایین بیاورند. بنابراین بهتر است برای درمان از تزریق انسولین استفاده کنید.
اگر این دارو را با داروهای دیگری مصرف کردید و دچار افت قند خون حاد شدید، حتما به پزشک خود اطلاع دهید.

اگر دچار افت خون شدید و تا وعده غذایی اصلی فاصله وجود دارد، از یک واحد کربوهیدرات استفاده کنید. اما اگر تا وعده غذایی اصلی فاصله کمی وجود دارد، ۲ حبه قند میل کنید و بعد غذای اصلی را مصرف کنید.
اگر با مصرف دوز مناسب قرص گلی بنکلامید دچار افت خون می شوید برای مقابله با آن بایستی از شربت و یا قند استفاده کنید.
نباید در دوران بارداری و شیردهی از این قرص مصرف نمود.

منبع:دارویاب / http://arga-mag.com

______________________________________________


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا