📚 مجله نت پاکبارداری و نوزادبانوان مجلهتبلیغات

درمان چاقی در دوران شیردهی با رژیم غذایی سالم

امتیاز یادت نره

درمان چاقی در دوران شیردهی با رژیم غذایی سالم امکانپذیر است. برای درمان چاقی در دوران شیردهی نباید مواد غذایی را حذف کرد، زیرا بدن مادر و نوزاد، به مواد غذایی و ویتامین ها نیاز دارد. بنابراین مادران شیرده، برای درمان چاقی در شیردهی لازم است بدانند چه مواد غذایی را به چه میزان بخورند.

درمان چاقی در دوران شیردهی

انواع رژیم های غذایی سالم برای درمان چاقی در دوران شیردهی بر خلاف عمل اسلیو معده وجود دارد. این رژیم های برای هر مادر متفاوت است و بستگی به شرایط بدنی، میزان اضافه وزن، حساسیت به مواد غذایی در بدن مادر شیرده یا نوزاد دارد. هر آنچه زنان در دوران شیردهی می خورند، بر روی شیر ترشح شده در غدد شیری موثر است. بنابراین در دوران شیردهی باید توجه داشت که کدام مواد غذایی برای مادر و نوزاد مفید بوده و چه مواد غذایی نباید مصرف کرد. جالب است بدانید خوردن غذای چرب می تواند باعث چرب شدن شیر مادر و چاقی نوزاد شود. در ادامه با روش درمان چاقی در دوران شیردهی آشنا می شوید. images 1661249056 درمان چاقی در دوران شیردهی با رژیم غذایی سالم

درمان چاقی در دوران شیردهی با رژیم غذایی

مادران شیرده لازم نیست در دوران شیردهی گرسنگی را تحمل کنند تا لاغر شوند. بدن مادر در طول دوره شیردهی نیاز به مواد غذایی حاوی ویتامین برای تامین نیاز بدن مادر و کودک دارد البته با استفاده از مواد غذایی سالم می توان جلوی اضافه وزن را گرفته و لاغر شد.
۱٫    برای درمان چاقی در دوران شیردهی با رژیم غذایی، لازم است بدانید کدام مواد غذایی برای بدن مفید است و به لاغری نیز کمک میکند. مصرف انواع سبزیجات، میوه ها، لبنیات، کربوهیدرات، غلات، پروتئین در این دوره به تامین نیاز بدن مادر و نوزاد کمک می کند.

images 1661249131 درمان چاقی در دوران شیردهی با رژیم غذایی سالم
۲٫    البته باید توجه داشت که تغذیه مادر روی شیر او تاثیر مستقیم دارد به طور مثال اگر مواد غذایی نفاخ مصرف شود ممکن است نوزاد دل درد بگیرد و یا اگر نوزاد دارای حساسیت به مواد غذایی نظیر بادمجان و … باشد، بعد از مصرف این مواد غذایی توسط مادر و شیر دادن، نوزاد ممکن است علائمی نظیر کهیر، جوش و … را تجربه کند. علاوه براین اگر کمبود یک ویتامین در بدن مادر وجود داشته باشد، این کمبود معمولا در بدن نوزاد هم وجود خواهد داشت.
۳٫    بنابراین پیش از هر اقدام جهت اجرای یک برنامه غذایی سالم برای درمان چاقی در دوران شیردهی، لازم است محدودیت ها و ممنوعیت های رژیم غذایی را بدانید. برای اینکه این محدودیت ها مشخص شود بهتر است به پزشک مراجعه کنید که در صورت نیاز آزمایش هایی تجویز شود.
۴٫    طی تحقیقاتی که بر روی موضوع درمان چاقی در دوران شیردهی انجام شده است، اگر زنان بعد از زایمان (حدود ۱۰ تا ۱۴ هفته بعد از زایمان)، رژیم غذایی سالم را شروع کنند، لاغر می شوند و سرعت چربی سوزی در این گروه از زنان شیرده بالاتر خواهد بود.
۵٫    مادران شیرده برای درمان چاقی در دوران شیردهی لازم است بدانند که نیاز به دریافت انرژی در سال اول شیردهی حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ کیلو کالری افزایش دارد. بنابراین مادران به ۱۸۰۰ تا ۲۲۰۰ کیلو کالری انرژی نیاز دارند. تعیین این میزان انرژی بستگی به وزن مادر و میزان فعالیت بدنی او دارد.
۶٫    به جای مصرف لبنیات پرچرب باید از لبنیات کم چرب استفاده کرد.
۷٫    آب و نوشیدنی های طبیعی را جایگزین نوشابه و نوشیدنی های مصنوعی کنید.
۸٫    از نان و غلات سبوس دار استفاده شود .
۹٫    آرام غذا بخورید تا از افراط در تغذیه خودداری کنید.
۱۰٫    خوراکی های پر کالری نظیر کره و خامه را نخورید
۱۱٫    شکلات و شیرینی باعث اضافه وزن شدید می شود.
۱۲٫    برای داشتن متابولیسم مناسب و سوخت چربی در بدن، به میزان کافی بخوابید و کم خوابی نداشته باشید.
۱۳٫    مصرف برنج و آرد سفید، نان های سفید را محدود کنید ولی قطع نکنید.
۱۴٫    روغن های طبیعی نظیر روغن هسته انگور، روغن زیتون و روغن کنجد را جایگزین روغن های مایع و جامد کنید.
۱۵٫    در مصرف روغن های طبیعی نیز افراط نکنید.
۱۶٫    پیاده روی کنید و ورزش سبک انجام دهید. بهتر است از ورزش های سنگین و بلند کردن وزنه های سنگین در دوران شیردهی خودداری کنید. تحقیقات نشان داده است که بلند کردن وزنه های سنگین در ورزش هایی نظیر بدنسازی می تواند به علت تغییرات هورمونی باعث تغییر طعم و مزه شیر مادر شود. در نتیجه ممکن است نوزاد از خوردن شیر مادر امتناع کند.

 درمان چاقی در دوران شیردهی با جراحی دکتر موسویimages 1661249187 درمان چاقی در دوران شیردهی با رژیم غذایی سالم

بعضی از مادران بعد از زایمان تصمیم به عمل جراحی چاقی می گیرند. عمل های درمان چاقی نظیر اسلیو معده، عمل بای پس معده، بالن و … است که توسط دکتر موسوی جراح چاقی در تهران انجام می شود.
انجام عمل های چاقی در طول بارداری ممنوع است؛ اما مدتی بعد از زایمان می توان برای جراحی اقدام کرد. البته لازم است وضعیت مادر در دوران شیردهی بررسی شود و زمان عمل جراحی برای درمان چاقی در دوران شیردهی توسط حراج تعیین شود.
پیشنهاد می کنیم برای مشاوره در زمینه درمان چاقی در دوران شیردهی از خدمات مشاوره دکتر موسوی استفاده کنید. برای اینکار می توانید وارد سایت دکتر موسوی شوید و انواع عمل های چاقی و تصاویر قبل و بعد از عمل را مشاهده کنید. با مراجعه حضوری به مطب دکتر موسوی، جراح چاقی در تهران، می توانید از زمان مناسب برای عمل چاقی در دوران شیردهی مطلع شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا