تبلیغ

دانلود بازی کامپیوتر

.

دانلود انیمیشن دوبله فارسی

.



لینک های خراب را در قسمت نظرات گزارش دهید. (در کمترین زمان ممکن اصلاح میشود.)
پزشکی و سلامت مجله

عملکرد ویتامین C در بدن

امتیاز یادت نره

عملکرد ویتامین C در بدن همه چیز درمورد ویتامین C فواید ویتامین C برای بدن و عوارض کمبود آن خواص ویتامین C چیست؟ خطرات ویتامین ث کدام اند؟

عملکرد ویتامین C در بدن

عملکرد ویتامین C در بدن

عملکرد ویتامین C در بدن

ویتامین C که با نام اسید اسکوربیک نیز شناخته می شود جزو مهم ترین ویتامین ها برای حفظ سلامت و شادابی است زیرا در پیشگیری و تسهیل روند درمان بسیاری از بیماریها نقش دارد. این ویتامین محلول در آب است، به این معنا که نمی تواند به مقدار بالا در بدن ذخیره شود و به همین دلیل لازم است از دریافت کافی ویتامین C در برنامه غذایی روزانه اطمینان داشت. شناخت تاثیر این ویتامین در بدن به سال ۱۷۴۷ میلادی برمی گردد و پزشکان دریافته اند ویتامین C می تواند مانع بروز اسکوربوت در دریانوردانی شود که طی سفرهای دریایی طولانی، میوه و سبزیجات مصرف می کردند . لطفا با مجله ی راستینه همراه باشید.

عملکرد ویتامین C در بدن چگونه است ؟

سنتر کلاژن: یکی از مهم ترین عملکردهای ویتامین C در بدن، تاثیر در سنتز کلاژن است. کلاژن پروتئینی است که خاصیت الاستیک یا کشسانی ایجاد می کند و جزو ترکیبات اصلی پوست، غضروف ها، عروق خونی، بافت های همبند، استخوان ها، لیگمان ها، تاندون ها و دندان ها محسوب می شود. مولکول های کلاژن از ۳ زنجیره اسیدهای آمینه تشکیل شده که در اطراف هم تنیده شده اند. این اسیدهای آمینه برای عملکرد خود به آنزیم هایی نیاز دارند که فعالیت آنها تحت تاثیر ویتامین C تسریع می شود.

از همین رو، کمبود ویتامین C زمینه ساز مشکلات جسمانی متعددی مانند: لکه های پوستی، خونریزی لثه، شکستگی های استخوانی می شود. تاثیر ویتامین C بر پوست به حدی است که دریافت کافی آن درخشندگی و سلامت پوست را در پی دارد و بروز چین و چروک های پوستی را به تاخیر می اندازد.

netpaak.ir telegram عملکرد ویتامین C در بدن

تحریک سلول های استخوانی:

 ویتامین C در تحریک سلول های استخوانی موسوم به استئوبلاست ها نقش دارد که تا حد بالایی در حفظ مقاومت استخوان ها موثر است. البته دریافت ناکافی ویتامین C موجب ضعف توده های استخوانی می شود و احتمال نرمی استخوان و شکستگی افزایش پیدا می کند.

بهبوددهنده جراحتها: 

زمانی که بدن دچار زخم و جراحت می شود، ویتامین C تاثیر جدی بر روند بهبود آنها دارد. در واقع، این ویتامین روند سنتز فیبرهای کلاژن را تحریک می کند که موجب افزایش بافت های همبند در محل زخم می شود، درنتیجه باعث بهبود زودتر خواهد شد اما در مقابل، در صورت کمبود ویتامین C، زخم ها دچار خونریزی می شوند و روند بهبود بسیار کند خواهد شد.

آنتی اکسیدان قوی:

 پوست حاوی مولکول هایی به نام رادیکال های آزاد است که برای سلولها و بافت های مختلف مضر هستند.

مقابله با این مولکول ها به کمک ترکیبات آنتی اکسیدانی امکان پذیر است و ویتامین C یکی از بهترین آنتی اکسیدان ها شناخته می شود. این تاثیر ویتامین C می تواند خطر بیماری های قلبی– عروقی و سکته مغزی را نیز کاهش دهد و تاثیر قابل توجهی نیز در پیشگیری از سرطان ها دارد.

تقویت سیستم ایمنی:

 ویتامین C نقش چشمگیری در تقویت سیستم دفاعی بدن دارد و به خصوص در درمان گلودرد و سرماخوردگی بسیار موثر است. همچنین تشکیل گلبولهای سفید را افزایش می دهد و مانع بروز عفونت ها و التهابات می شود. از طرفی، در سنتز ناقل های عصبی و تولید انرژی نقش دارد. البته ویتامین C علاوه بر موارد ذکر شده، در بهبود عملکرد مغز، سوخت و ساز چربی ها، کاهش خستگی جسمی و ذهنی و جذب بهتر آهن در بدن نیز نقش دارد .

نکاتی برای حفظ ویتامین C

گرما و پخت منابع این ویتامین همراه با آب زیاد، سبب از بین رفتن ویتامین C میشود. به همین دلیل بهتر است این گروه از خوراکی ها با مقدار کم آب و در مدت کوتاه پخته شوند. پخت در مایکروویو و بخارپز کردن از جمله بهترین روشها خواهند بود. البته به طور کلی مصرف سبزیجات خام برتری دارد زیرا مقدار بیشتری از این ماده مغذی حفظ می شود.

میوه و سبزی ها را باید تازه مصرف کرد زیرا مقدار ویتامین C آن به تدریج پس از ۳ تا ۴ روز کاهش پیدا می کند.

در مصرف میوه ها و سبزیجات خساست به خرج ندهید و البته منابع متنوع شان را میل کنید.

اگر نیمی از ویتامین C موجود در خوراکی ها در محیط قرار گیرد، پس از ۲۴ ساعت از بین می رود. و میوه ها و سبزیجات تازه از نظر مقدار ویتامین نسبت به انواع منجمد برتر هستند.

میوه ها و سبزیجات را درست پیش از مصرف پوست بگیرید. و هنگام شستشو آنها را بدون غوطه رو کردن در آب بشویید .

منبع: راستینه

ویتامین C چیست + خواص

طب اسلامی - طب سنتی - نت پاک

pezeshki عملکرد ویتامین C در بدن


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا