تبلیغ

دانلود بازی کامپیوتر

.

دانلود انیمیشن دوبله فارسی

.



لینک های خراب را در قسمت نظرات گزارش دهید. (در کمترین زمان ممکن اصلاح میشود.)
بارداری و نوزاد

برگرداندن شیر یا استفراغ نوزادان

امتیاز یادت نره

برگرداندن شیر یا استفراغ نوزادان – برگرداندن شیر یا استفراغ نوزادان – برگرداندن شیر یا استفراغ نوزادان

برگرداندن شیر در نوزادان استفراغ نوزاد بعد از شیر، دلیلش چیست؟  درمان بالا آوردن شیر در نوزاد و شیرخوار برگرداندن شیر یا استفراغ نوزادان

برگرداندن شیر یا استفراغ نوزادان

برگرداندن شیر یا استفراغ نوزادان

برگرداندن شیر یا استفراغ نوزادان

نوزادان بعد از تولد در حال یادگیری شیر خوردن هستند و همین موضوع ممکن است باعث برگرداندن شیر خورده‌شده توسط آنها شود. لازم است بدانید که تنها کودک شما با این اتفاق مواجه نیست و نیمی از نوزادان به ‌طور منظم استفراغ خفیف نوزادی دارند و زمان اوج استفراغ کودک در سن چهار ماهگی است. در این مطلب می‌توانید با دلایل استفراغ نوزادان، راهکارهایی برای کاهش استفراغ و تفاوت استفراغ نوزادی و بالا آوردن و یک استفراغ مشکل‌ساز آشنا شوید.

در این مقاله مطالعه می‌کنید:دلایل استفراغ نوزادی
راهکارهایی برای کاهش استفراغ نوزادی
تفاوت استفراغ نوزادی و بالا آوردن

netpaak.ir telegram برگرداندن شیر یا استفراغ نوزادان

دلایل استفراغ نوزادی

هنگامی که نوزاد شما هوا را همراه با شیر مادر یا شیر خشک می‌بلعد، هوا در مایعی که می‌خورد گیر می‌افتد. این هوا مجبور است برای خروج بالا بیاید و هنگامی که این اتفاق می‌افتد، مقداری از مایع نیز همراه آن و از طریق دهان یا بینی بالا می‌آید که به شکل استفراغی خفیف دیده می‌شود. همچنین نوزادان در مقایسه با اندازۀ بدن خود، شیر زیادی می‌نوشند و برخی از آنها واقعاً شیر خوردن را دوست دارند و از آن لذت می‌برند، بنابراین آنها گاهی لبریز می‌شوند و در نتیجه استفراغ می‌کنند. دستگاه گوارش نوزاد نیز به طور کامل رشد نیافته است و عضلات پایین مری نوزاد که کنترل ورود و خروج شیر را بر عهده دارد، ممکن است هنوز هم در حال هماهنگ شدن با سرعت این فرایند باشد، پس جای تعجب نیست که کودک شما استفراغ می‌کند.

راهکارهایی برای کاهش استفراغ نوزادی

اگر در مورد استفراغ نوزادتان تردید، شک یا سؤالی دارید، حتماً لازم است برای بار اول با پزشک کودک یا پزشک خودتان تماس بگیرید. بعد از اینکه پزشک تأیید کرد که مشکلی وجود ندارد، می‌توانید برای کمک به نگه داشتن شیر در معدۀ نوزاد و کاهش استفراغ، راهکارهای زیر را امتحان کنید:

به وضعیت شیردهی توجه کنید: 

هنگامی که به نوزاد شیر می‌دهید، پشت او را در یک وضعیف نسبتاً عمودی نگه دارید. تغذیهٔ نوزاد در حالت خمیده مثل وقتی در آغوش شما جمع شده یا در صندلی ماشین کودک نشسته‌ است، مسیر مستقیمی برای عبور شیر خشک یا شیر مادر فراهم نمی‌کند. همچنین از وضعیت قرارگیری برای شیر دادن به نوزاد در حالت کاملاً خوابیده یا درحالی‌که هیچ چیزی زیر سر نوزاد نیست تا مانع از برگشتن شیر به دهانش شود، جداً خودداری کنید.

*******

به نوزاد در فضایی آرام شیر بدهید: 

سروصدا و دیگر دلایل حواس‌پرتی‌ را به حداقل برسانید و سعی کنید کودک را خیلی گرسنه نگه ندارید. اگر حواس کودک پرت یا هراسان و وحشت‌زده باشد، احتمال بیشتری دارد که همراه با شیر مادر یا شیر خشک، هوای بیشتری را ببلعد.

سوراخ سرشیشه را بررسی کنید:

 اگر نوزاد در حال خوردن شیر از شیشه‌شیر است، دقت کنید که سوراخ نوک پستانک سرشیشه خیلی کوچک نباشد، زیرا این اتفاق کودک را خسته خواهد کرد و باعث بلعیدن بیشتر هوا می‌شود. از سوی دیگر، اگر سوراخ خیلی بزرگ باشد باعث قورت دادن جرعه‌های بزرگ و عق زدن می‌شود، زیرا شیر با سرعت زیادی وارد دهانش خواهد شد.

نوزاد را آروغ بدهید:

 بعد از هر وعده تغذیه، کودک خود را آروغ بدهید. درواقع، اگر کودک در حین تغذیه خودبه‌خود مکث می‌کند، می‌توانید از این فرصت برای آروغ گرفتن از نوزاد قبل از ادامۀ تغذیه استفاده کنید. به این ترتیب، اگر هر گونه هوایی در معده وجود داشته باشد، قبل از اینکه غذای بیشتری روی آن قرار گیرد، از معده خارج می‌شود. اگر در چند دقیقه نتواستید از او آروغ بگیرید، نگران نباشید. احتمالاً کودک شما به زمان بیشتری برای آروغ زدن نیاز دارد.

از فشار به شکم نوزاد خودداری کنید:

 مطمئن شوید که لباس و پوشک کودکتان بیش از حد تنگ نیست و وقتی نوزاد را آروغ می‌دهید، شکم او را تحت فشار قرار ندهید. سعی کنید از سفر با خودرو بلافاصله بعد از شیر خوردن نوزاد نیز خودداری کنید، زیرا خمیده شدن در صندلی ماشین می‌تواند روی معدۀ کودک فشار وارد کند.

بعد از تغذیه، نوزاد را سریع نخوابانید:

 کودک را بعد از شیردهی، خیلی محکم به خودتان نچسبانید و سعی کنید به مدت نیم ساعت یا بیشتر او را در حالت کمی مایل به عمود نگه دارید. می‌توانید او را در آغوش بگیرید، او را در یک آغوشی نوزاد بگذارید یا اگر کودکتان به اندازۀ کافی بزرگ شده است، با استفاده از چند بالش او را در کنار خود در حالت مایل نگه دارید. اگر کودک شما بیشتر در خواب استفراغ می‌کند، یادتان باشد از پزشکش راهنمایی بخواهید و هرگز از بالش در زیر سر یا اطراف نوزاد و کودکتان استفاده نکنید.

به او بیش از حد شیر ندهید:

 اگر به نظر می‌رسد که کودک شما پس از هر بار تغذیه به میزان قابل ‌توجهی استفراغ می‌کند، ممکن است ناشی از خوردن شیر زیاد باشد. می‌توانید برای فهمیدن این موضوع، شیر کمتری به او بدهید و نتیجه را ببینید.

حساسیت غذایی را بررسی کنید:

 اگر نوزاد را با شیر مادر تغذیه می‌کنید، از پزشک خود در مورد مواد غذایی مشکل‌سازمصرفی شما که ممکن است باعث استفراغ بیشتر نوزاد شود سؤال کنید، زیرا گاهی شیر گاوی که خودتان می‌نوشید باعث این اتفاق است.

تفاوت استفراغ نوزادی و بالا آوردن

وقتی عضلات کودک رشد کامل پیدا کند و قوی‌تر ‌شود، او قادر به نگه داشتن شیر در شکم خود خواهد بود. اکثر کودکان تا حدود چهار ماهگی استفراغ می‌کنند، اما لازم است بدانید که اگر کودک شما وزن اضافه نمی‌کند لازم است از پزشک خود یک وقت ملاقات بگیرید. نوزادانی که به علت استفراغ زیاد، وزن‌گیری کافی و مناسب ندارند یا مشکل تنفسی دارند، ممکن است مبتلا به ریفلاکس معده یا بازگشت اسید معده به مری باشند.

*******

همچنین اگر کودک شما شروع به استفراغ پرتابی کرد، بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید. منظور از استفراغ پرتابی، استفراغی است که با فشار زیاد از دهان نوزاد به بیرون پاشیده می‌شود. این می‌تواند نشانه‌ای از عارضه‌ای به نام تنگی پیلور باشد که در آن عضلات پایین معده ضخیم می‌شود و از جریان‌ یافتن مواد غذایی به رودۀ کوچک جلوگیری می‌کنند. این عارضه به ‌طور معمول در حدود یک ماهگی نوزاد اتفاق می‌افتد. همچنین اگر در استفراغ کودک خود صفرای سبز مشاهده کردید، فوراً با پزشک تماس بگیرید. این مورد خطرساز نشانه‌ای از انسداد در روده‌های کودک است که نیاز به مراجعه به اورژانس، انجام یک اسکن و احتمالاً جراحی دارد.

منبع: مادرشو

دلیل استفراغ نوزاد بعد از شیر خوردن؟

معایب و مزایای قنداق کردن نوزاد

سکسکه در نوزادان


%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%B1%DB%8C %D9%88 %D9%86%D9%88%D8%B2%D8%A7%D8%AF baby برگرداندن شیر یا استفراغ نوزادان


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا