📚 مجله نت پاکآموزش (بخش مجله)تبلیغاتخودرو

تایید برگ سبز خودرو به عنوان سند مالکیت

امتیاز یادت نره

کارت ماشین، کارت هوشمندی است که در آن مشخصات و مدارک شناسایی خودرو و صاحب آن درج شده است، که معمولاً چند روز بعد از خرید خودرو به همراه سند خودرو از طریق پست درب منزل صاحب ماشین ارسال می گردد.

مشخصاتی که در کارت خودرو درج شده اند عبارت اند از:

  • نام مالک خودرو
  • شماره ملی مالک خودرو
  • شناسه خودرو و شماره پلاک خودرو

باید توجه فرمایید که کارت خودرو برای هر اتومبیلی جدا صادر میشود و اطلاعات ضروری خودرو و صاحب آن در آن درج شده است. اگر به هر دلیلی کارت ماشین به دست صاحبش نرسد برگشتی محسوب می شود و برگشت می خورد. کارمند اداره پست موظف است تا سه ماه مرسوله را نگه دارد و تا ۳ بار درب منزل مالک خودرو بفرستد.

images 1661330101 تایید برگ سبز خودرو به عنوان سند مالکیت

این کارت مهمترین مدرک شناسایی خودرو است که هر راننده ای همیشه باید به همراه کارت سوخت و کارت بیمه شخص ثالث همراه خود داشته باشد. به این دلیل که در هر زمانی که پلیس به خودرو دستور ایست بدهد صحت مدارک ماشین را اعم از کارت ماشین و کارت بیمه را چک میکند. اگر هر کدام از این مدارک همراه راننده نباشد پلیس او را جریمه می کند. در صورتی که به هردلیلی کارت خودرو مفقود شود، بلافاصله باید نسبت به پیدا کردن آن اقدام نمایید. در صورتی که پیدا نشد، باید با مراجعه به مراکز تعویض پلاک نسبت به دریافت المثنی آن اقدامات لازم را به عمل بیاورید.

اگر کارت ماشین خود را گم کردید و می‌خواهید المثنی آن را دریافت کنید به شما پیشنهاد می‌دهیم که برای دریافت پروسه آن به صدور المثنی کارت، سند و پلاک خودرو مراجعه کنید.

برگ سبز خودرو سند رسمی است و دستگاه قضا رسمی بودن برگ سبز خودرو را به عنوان سند خودرو، تایید کرده اند.

با توجه به تایید برگ سبز خودرو به عنوان سند مالکیت توسط دادستان کل کشور، رئیس دیوان عدالت اداری و رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی، دیگر ضرورتی برای مراجعه به دفاتر اسناد رسمی و تنظیم سند نیست.

نه سال است که بر سر صدور سند رسمی و برگ سبز خودرو میان نیروی انتظامی و سازمان ثبت اسناد، اختلافی جدی و اساسی وجود دارد. بر طبق قانون، سند رسمی ثبت‌شده در دفاتر اسناد رسمی کشور به‌عنوان ملاک فعالیت‌های قانونی به شمار می‌آید؛ اما ناجا همچنان برگ سبز را به‌عنوان سند رسمی می‌دانست.

با توجه به مطالب فوق اگر مشتاق شده‌اید که بدانید در نهایت کدام یک جز سند اصلی ماشین به حساب می‌آید و اینکه در این اختلاف چه کسی حرفش را به کرسی نشاند، می‌توانید بر روی برگ سبز خودرو کلیک کنید.

images 1661330111 تایید برگ سبز خودرو به عنوان سند مالکیت

از سند رسمی به عنوان دلیل موثر در دعاوی یاد می‌کنند اما چه ویژگیهایی در این سند وجود دارد که آن را تبدیل به یک سند برّان و قاطع دعوا می‌کند؟ اگر بخواهیم مزایا و حدود اعتبار اسناد رسمی را احصا کنیم، می‌توانیم آن‌ها را به صورت زیر دسته بندی کنیم:

  • اعتبار در مقابل ورثه: اسناد رسمی درباره طرفین تنظیم کننده و جانشین قانونی آن‌ها مانند ورثه آنان معتبر است.
  • اعتبار نسبت به اشخاص ثالث: تاریخ تنظیم سند رسمی نه تنها نسبت به طرفین معامله بلکه نسبت به سایر اشخاص نیز اعتبار دارد. پس اگر آقایان «الف» و «ب» با سند رسمی، اتومبیلی را معامله کنند و سپس «الف» با سند عادی به تاریخ قبل یا بعد از آن با دیگری همان اتومبیل را معامله کند تاریخ سند رسمی نسبت یه این شخص ثالث نیز معتبر است و نمی‌تواند فقط به استناد سند عادی، اتومبیل را از مالکیت آقای «ب» خارج کند.
  • ‌عدم امکان انکار و تردید نسبت به آن: در مقابل سند رسمی انکار و تردید قابل توجه نیست و فقط می‌توان نسبت به آن ادعای جعل کرد، زیرا اصل بر صحت و اصالت اسناد رسمی است. برای مثال اگر آقای «الف» به استناد سند رسمی از آقای «ب» مطالبه وجه کند، آقای «ب» نمی‌تواند بگوید که من چنین سندی را امضا نکردم و منتسب به من نیست، بلکه فقط می‌تواند ادعای جعل کند که در این حالت باید ادعای جعل را ثابت کند و اگر نتواند جعلیت سند رسمی را به اثبات برساند، اصل بر اصالت سند رسمی است و به پرداخت وجه مندرج در سند محکوم خواهد شد، مگر اینکه ثابت کند که سند به جهتی از جهات قانونی از اعتبار افتاده است، برای مثال وجه آن را پرداخته است.

اگر می‌خواهید درباره مزایای سند رسمی و علت عدم تنظیم سند رسمی در معاملات اطلاعات بیشتری کسب کنید می‌توانید به مزایای سند رسمی خودرو مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا