تبلیغ

دانلود بازی کامپیوتر

.

دانلود انیمیشن دوبله فارسی

.



لینک های خراب را در قسمت نظرات گزارش دهید. (در کمترین زمان ممکن اصلاح میشود.)
تغذیه و اشپزیپزشکی و سلامت مجلهعمومی

خواص شکلات تلخ

امتیاز یادت نره

فواید شگفت انگیز مصرف شکلات تلخ خواص و مضرات شکلات تلخ  خواص شکلات تلخ | فواید شکلات تلخ | شکلات تلخ و لاغری خواص باور نکردنی شکلات تلخ

خواص شکلات تلخ

تاریخچه شکلات

سال های قبل از شکلات فقط در انواع نوشیدنی ها استفاده می کردند که البته مقداری شکر به نوشیدنی اضافه می شد تا تلخی آن گرفته شود. سپس هلندی ها روشی اختراع کردند که طی آن، چربی دانه های کاکائو را می گرفتند و از آن، کره کاکائو تهیه می کردند. از باقیمانده دانه کاکائو هم پودر کاکائو تهیه می کردند تا اینکه این صنعت به سایر کشورها نیز وارد شد.

خواص شکلات

 در شکلات تلخ ماده‌ای به نام «تئوبرومین» وجود دارد که معمولا از این ماده در داروهای ضد سرفه استفاده می‌شود. شکلات تلخ تعداد دفعات سرفه و تاثیرات سویی که برسیستم اعصاب مرکزی و قلب و عروق دارد را کم می‌کند.
شکلات حاوی آنتی اکسیدان زیاد به شکل فلانوئید است که سبب کاهش سطح هورمون استرس می‌شود. شکلات شادی بخش است و شرایط روحی بهتری برای مصرف کننده ایجاد می‌کند.  همچنین شکلات برای افراد سیگاری هم مفید است و از سخت شدن و گرفتگی رگ‌ها جلوگیری می‌کند. شکلات تلخ برخلاف سایر انواع شکلات هم کالری پایین و هم چربی اندکی دارد.

افراد چاق می‌توانند از شکلات تلخ به عنوان زرهی برای کاهش وزن در برابر میل شدید به خوردن شکلات و هر نوع شیرینی استفاده کنند. البته توجه داشته باشند نباید به این دلیل شروع به مصرف بی‌رویه شکلات بکنید لازم است که در مصرف این مادهٔ غذایی احتیاط کنید زیرا زیاده‌روی در مصرف آن می‌تواند باعث چاقی شود.

 شکلات تلخ ارزش تغذیه ای دارد؟

ـ البته! کاکائو یا شکلات تلخ ذخایری از غنی ترین منابع فلاونوییدها در میان خوراکی های رایج است. یک کیلوگرم از این نوع شکلات ۱۰۰۰ کیلوکالری انرژی دارد و علاوه بر این دارای کربوهیدرات (قند)، چربی، پروتئین و مواد معدنی دیگر است. این خوراکی همچنین حاوی مواد شیمیایی تئوبرومین و متیل گزانتین است که سبب احساس صدای خش خش آن زیر دندان می شود. ماده دیگر موجود در شکلات تلخ فنیل اتامین است که روی مغز تاثیر گذاشته و همانند آدرنالین عمل می کند و احساس شادی و نشاط را به مصرف کننده القا می کند.

netpaak.ir telegram خواص شکلات تلخ

 شکلات تلخ با شکلات معمولی چه فرقی دارد؟

ـ شکلات های تلخ درصد کاکائوی بیشتری دارند. به عبارت دیگر، شکلات تلخ از ترکیب پودر کاکائو و کره کاکائو با نسبت های مختلف تهیه می شود و این در حالی است که به شکلات های شیرین مقداری شکر و انواع دیگری از روغن ها اضافه می شود. بنابراین شکلات های تلخ به دلیل بالاتر بودن درصد کاکائو آنتی اکسیدان بیشتری دارد و از آنجا که بسته به درصد کاکائو، یا فاقد شکرند و یا شکر کمی دارند، انتخاب بهتری برای بیماران دیابتی محسوب می شوند و نسبت به شکلات های شیرین ارجح اند.

اما با اینکه از نظر میزان آنتی اکسیدان غنی تر هستند نمی توان ادعا کرد که نسبت به انواع شیرین کالری کمتری دارند، پس کسانی که قصد کاهش وزن دارند، نباید دچار اشتباه شوند. ضمنا شکلات تلخ دارای ایزوفلاون است که از آنتی اکسیدان های بسیار خوب محسوب می شود.

***

این ماده در بدن باعث بهبود فعالیت عروق و در نتیجه کاهش فشارخون می شود و بهتر است در برنامه های غذایی که به منظور پیشگیری از بیماری های قلبی و عروقی طراحی می شود، گنجانده شود. ایزوفلاون ها فیتواستروژن هایی هستند که به سلامت استخوان و تقویت سیستم ایمنی کمک می کنند و باعث کاهش کلسترول شده و در پیشگیری از سرطان پستان نقش ایفا می کنند.
مصرف شکلات به میزان زیاد موجب جوش زدن پوست می شود.به دلیل اینکه شکلات جزو مواد آزادکننده هیستامین است، افرادی که دارای سابقه اگزما و جوش هستند و یا دچارحساسیت های پوستی می شوند، باید در مصرف آن دقت کنند. البته از نظر متخصصان پوست، شکلات تلخ تاثیری روی این جوش ها ندارد.

 مصرف شکلات تلخ برای سلامت قلب و کبد هم مفید است؟

ـ بله؛ به دلیل داشتن آنتی اکسیدان های مفید، مصرف شکلات تلخ می تواند از افزایش فشار خون پس از مصرف غذا که باعث بروز ناراحتی های کبدی در افراد مستعد می شود، بکاهد. آنتی اکسیدان موسوم به فلاونول در شکلات سیاه و تلخ عامل اصلی درکاهش فشار خون و دردهای مزمن کبدی است و باعث سُست شدن عضلات بدن به هنگام احساس دردهای کبدی می شود.
استفاده از شکلات تلخ در روز در طی چند هفته، فشارخون را در بیماران کاهش می دهد و حساسیت انسولین را نیز به طور مفیدی عوض می کند. اگرچه استفاده از شکلات تلخ بسیار مفید است ولی نباید جایگزین داروهای موجود برای کنترل فشار خونشود. از طرفی، مصرف شکلات تلخ جریان خون را در رگ ها تسهیل کرده و از این رو برای سلامت قلب و رگ ها مفید است.

 شکلات تلخ را تا چه مدت و در چه شرایطی می توان نگهداری کرد؟

ـ همه انواع شکلات ها چه داخلی و چه خارجی تاریخ مصرف دارند و تا آن زمان قابل مصرف هستند و نگهداری آنها در خارج از یخچال اگر باعث ذوب شدن آن نگردد، منعی ندارد.
آنچه باید درباره شکلات تلخ بدانید,شکلات؛ هرچه تلخ تر، بهتر
کاکائو، یکی از خوشمزه ترین و پرطرفدارترین خوراکی ها بین تمام گروه های سنی است. بهتر است بدانید که طعم اصلی و اولیه کاکائویی که به آن شکر اضافه نشده باشد، تلخ است. بنابراین هرچقدر کاکائویی که در دسترس شماست، تلخ تر باشد، یعنی میزان شکر آن کمتر و درصد کاکائویش بیشتر است.

کافئین موجود در شکلات تلخ نیز برای افزایش تمرکز مفید است افزود: ماده اصلی موجود در کاکائو که این خاصیت فوق العاده را دارد اپیکاتچین نامیده می‌شود. این ماده شیمیایی همچنین واکنش فیزیولوژیک بدن را در تست‌های عضلات پا‌ها افزایش می‌دهد.

 خوردن این شکلات ها را به چه کسانی توصیه نمی کنید؟

ـ ببینید؛ شکلات مقداری اگزالات دارد. به همین دلیل افرادی که اسیداوریک بالا دارند و یا سابقه سنگ های کلیوی اگزالات کلسیم در آنها دیده می شود، باید در مصرف آن دقت کنند. به علاوه، گاهی مصرف شکلات توسط مادرانی که نوزاد خود را شیر می دهند باعث ایجاد آلرژی و ناراحتی های گوارشی در فرزندشان می شود.

در این صورت باید مادران از مصرف شکلات اجتناب کنند. شکلات منبع غنی مس و منیزیم و حاوی فنیل اتیل آمین نیز هست. به همین دلیل افرادی که میگرن دارند نباید زیاد از این خوراکی استفاده کنند.
شیر مانع از جذب پلی فنول‌های موجود در شکلات سیاه می‌شود به همین دلیل خواص آن‌ها را نیز خنثی می‌کند بنابراین. توصیه می‌شود شکلات را با شیر میل نکنید.

منبع : برگرفته از آکاایران

خواص شکلات در کاهش چین و چروک های پوست


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا