📚 مجله نت پاکبانوان مجلهپزشکی و سلامت مجلهتبلیغات

دوبار پریود شدن در یک ماه نشانه چیست و چگونه درمان می شود؟

امتیاز یادت نره

قاعدگی، پریود یا سیکل ماهانه، اتفاقی است که به خاطر ارتباط بین مغز، غده هیپوفیز، ترشح هورمون‌ها و تاثیر آن‌ها روی تخمدان و در نهایت خونریزی از دیواره رحم می‌افتد. تخمک گذاری و پریود شدن ماهانه برای دخترها از اوایل دوران بلوغ و از سن دوازده تا سیزده سالگی شروع می‌شود. البته با توجه به عوامل وراثتی سن بلوغ ممکن است کمتر از دوازده سال یا بیشتر از سیزده سال نیز باشد. معمولا زمان پریود شدن تا دو سال بعد از بلوغ نامرتب است؛ اما بعد از دو سال تاریخ تخمک گذاری به طور طبیعی مرتب می‌شود‌. فاصله بین دو پریود در یک زن سالم بین ۲۶ تا ۳۵ روز است و هر گونه اختلالی در تاریخ دقیق پریود، باید توسط دکتر زنان مورد بررسی قرار گیرد. یکی از مشکلات رایج در زنان، دوبار پریود شدن در یک ماه‌ است. در این مقاله راجع به دلایل دوبار پریود شدن در یک ماه و هم‌چنین تاثیر مراجعه زود هنگام به دکتر زنان برای درمان پریود نامنظم، توضیح خواهیم داد.

images 1667894791 دوبار پریود شدن در یک ماه نشانه چیست و چگونه درمان می شود؟چه دلایلی باعث می‌شود که زنان در یک ماه دوبار پریود شوند؟

یکی از مشکلات ناخوشایند و آزار دهنده برای زنان، دوبار پریود شدن در یک ماه‌ است که دلایل مختلفی دارد. افرادی که فاصله پریودهایشان از ۲۱ روز کمتر است، زمان پریود آن‌ها بیشتر از پنج الی هفت روز به طول می‌انجامد و درد بسیار شدیدی را تحمل می‌کنند، حتما باید برای بررسی مشکلات خود و تشخیص علت آن به دکتر زنان خوب مراجعه کرده و درمان تحت نظر متخصص آغاز کنند. قبل از این‌که با دلایل دوبار پریود شدن در ماه آشنا شوید، به این نکته توجه داشته‌باشید که آیا خونریزی به پریود مرتبط است یا لکه بینی محسوب می‌شود‌. در لکه بینی، رنگ خون همواره قرمز تیره و متمایل به قهوه‌ای است؛ اما در پریود رنگ خون قرمز، قرمز تیره یا قرمز روشن است و هر چند ساعت یک بار اتفاق می‌افتد. اگر کسی با راهنمایی‌های دکتر متخصص زنان و بررسی رنگ خون متوجه شود که مشکلش لکه بینی نیست و در طول یک ماه دو بار پریود شده‌است، باید دلیل اصلی این مشکل را با کمک پزشک پیدا کند. مهمترین دلایل دو بار پریود شدن در یک ماه شامل موارد زیر است:

  • وجود اختلال در تخمک گذاری به دلیل اختلالات هورمونی

یکی از مهمترین دلایل دوبار پریود شدن در یک ماه، وجود اختلال در تخمک گذاری به دلیل اختلات هورمونی ناشی از افزایش یا کاهش وزن است. در بعضی از زنان نیز به خاطر اختلالات هورمونی، دو ماه یک بار و گاهی سه ماه یک بار تخمک گذاری و پریود اتفاق می‌افتد. همه خانم‌ها بهتر است دارای یک تقویم شخصی باشند تا زمان شروع و اتمام پریود خود را در آن علامت بزنند. در هر قاعدگی یا سیکل ماهانه، تقریبا ۸۰ میلی‌لیتر خون از رحم بیرون می‌ریزد. در کسانی که اختلالات هورمونی ندارند، فاصله پریود در هر ماه با ماه بعدی ۲۱ روز است.

  • ابتلا به فیبروم رحم یا پولیپ آندومتر

یکی دیگر از دلایل شایعی که منجر به دوبار پریود شدن در ماه می‌شود، ابتلا به بیماری‌های فیبروم رحم یا پولیپ آندومتر است. فیبروم، زائده یا توده‌های خوش خیمی هستند که به ترتیب در ماهیچه‌های رحم و پولیپ اندومتر از دیواره رحم رشد می‌کنند و بسیاری از زنان به آن‌ها مبتلا می‌شوند. فیبروم رحم با علائمی مانند دوبار پریود شدن در یک ماه، تکرر ادرار، کمر درد، دل درد، یبوست و پولیپ آندومتر با علائمی مانند خونریزی هنگام سکس، ناباروری و لکه بینی همراه‌ است. برای تشخیص این بیماری‌ها باید به دکتر زنان مراجعه شود تا دکتر با تجویز سونوگرافی و بیوپسی رحم، از وجود فیبروم یا پولیپ آندومتر مطمئن شود.

  • وجود اختلال در عملکرد غده تیروئید

هورمون‌هایی که توسط غده تیروئید ترشح می‌شوند تاثیر به‌سزایی در مرتب بودن پریود دارند و هر گونه اختلالی در عملکرد غده تیروئید، در بی‌نظمی پریود نقش دارد. یکی از مهمترین دلایل دوبار پریود شدن در یک ماه، پر کاری یا کم کاری غده تیروئید است. دکتر زنان با استفاده از یک آزمایش خون بسیار ساده، هورمون‌های تیروئید را مورد بررسی قرار می‌دهد.‌ مشکلات تیروئید با علائمی مانند یبوست، خستگی، ضعف عضلانی، احساس سرما، پف کردن صورت، نازکی تارهای مو، کاهش تعریق و خشکی پوست همراه‌ است. با گرفتن نوبت دکتر زنان و مطرح کردن مشکلات قاعدگی، می‌توانید عملکرد تیروئید را نیز با آزمایش خونی که دکتر تجویز می‌کند، بررسی کنید. کم کاری یا پرکاری تیروئید با استفاده از دارو درمان می‌شود.

images 1667969325 دوبار پریود شدن در یک ماه نشانه چیست و چگونه درمان می شود؟

  • ابتلا به سندروم تخمدان پلی کیستیک

تقریبا هشت الی بیست درصد از جمعیت زنان دچار بیماری سندروم تخمدان پلی کیستیک هستند و تخمک گذاری آن‌ها همواره با مشکل مواجه‌ است. در این بیماری هورمون‌های زنانه به هم خورده و منجر به خونریزی‌های نامنظم می‌شود. رشد مو در چانه و ناباروری از نشانه‌های دیگر سندروم تخمدان پلی کیستیک است.

معرفی دلایل دیگری که منجر به دوبار پریود در ماه می‌شوند؟

  • استرس بسیار شدید
  • استفاده از قرص‌های ضد بارداری
  • مصرف داروها و مکمل‌های جدید
  • کاهش یا افزایش ناگهانی وزن
  • یائسگی زودرس
  • ابتلا به اختلالات انعقاد خون
  • ابتلا به سرطان رحم
  • تغییرات سبک زندگی
  • ابتلا به بیماری خطرناک اندومتریوز
  • بیماری التهابی لگن
  • عفونت رحم یا واژن
  • سقط جنین
  • کم بودن سن
  • باردار بودن
  • استفاده از دستگاه iud

images 1667894794 دوبار پریود شدن در یک ماه نشانه چیست و چگونه درمان می شود؟تاثیر مراجعه زود هنگام به دکتر زنان در درمان مشکلات پریود

زنانی که با مشکل دوبار پریود شدن در یک ماه مواجه می‌شوند، برای پیدا کردن علت بیماری خود باید هر چه سریع‌تر برای گرفتن نوبت دکتر زنان اقدام کنند تا دکتر زنان بعد از تجویز آزمایش‌های مورد نیاز، برای درمان آن‌ها اقدام کند. تشخیص زودهنگام علت بروز مشکلات پریود در زنان، به درمان بیماری آن‌ها کمک می‌کند و مانع از بیشتر شدن مشکلات می‌شود‌. با توجه به گسترش اینترنت برای گرفتن نوبت به صورت آنلاین و مراجعه حضوری به مطب بهترین دکتر زنان، می‌توانید از طریق سایت دکتر مورد نظر خود اقدام کنید. پزشک درباره علائم بیماری، سوال‌هایی راجع به تاریخ پریود شدن، مدت زمان پریودهای ماهانه، رنگ خونریزی، شدت خونریزی، لخته بودن خونریزی و علائم دیگر از مراجعین می‌پرسد‌؛ بنابراین قبل از مراجعه حضوری، بهتر است آمادگی لازم را برای پاسخگویی به این سوالات داشته‌باشید.images 1667894795 دوبار پریود شدن در یک ماه نشانه چیست و چگونه درمان می شود؟

یک متخصص زنان و زایمان خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟‌

همه زنان در صورت بروز مشکلاتی مانند پریود نامنظم، دوبار پریود شدن در یک ماه، ناباروری، بارداری، یائسگی، خارش واژن، وجود توده در پستان‌ها، خونریزی‌های غیر طبیعی در دوران پریود و غیره باید به یک متخصص زنان و زایمان باتجربه مراجعه کنند. ویژگی‌های یک متخصص زنان خوب عبارتند از: نظارت و پیگیری وضعیت بیماران،‌ به‌روز بودن اطلاعات، بالا بودن تجربه، دادن حس خوب و مطلوب به بیماران،‌ اختصاص دادن وقت کافی برای هر یک از افراد بیمار، بهره‌گیری از دستگاه‌های پیشرفته چکاپ و سونوگرافی، مهارت کافی و غیره. بسیاری از زنان برای گرفتن نوبت دکتر زنان و زایمان از وبسایت‌های نوبت‌‌دهی آنلاین استفاده می‌کنند‌. در این وبسایت‌ها به راحتی می‌توان به نام دکتر متخصص زنان، آدرس مطب و شماره تلفن آن دسترسی داشت. در تمام ساعات شبانه‌روز امکان استفاده از سیستم نوبت‌ دهی این نوع وبسایت وجود دارد. هم‌چنین یک روز قبل از تاریخ مراجعه حضوری به مطب دکتر زنان، برای فرد پیامک یادآوری ارسال می‌شود‌ و بیمار می‌تواند نوبت خود را لغو کند یا تاریخ آن را تغییر دهد. با وجود وبسایت‌های نوبت دهی آنلاین، می‌توان در هزینه‌های رفت و آمد به مطب نیز صرفه‌جویی کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا