تبلیغ

دانلود بازی کامپیوتر

.

دانلود انیمیشن دوبله فارسی

.



لینک های خراب را در قسمت نظرات گزارش دهید. (در کمترین زمان ممکن اصلاح میشود.)
پزشکی و سلامت مجله

قرص آسپرین + موارد مصرف و عوارض

امتیاز یادت نره

مصرف قرص آسپرین چه فواید و مضراتی دارد؟ چگونگی مصرف قرص آسپرین و عوارض احتمالی آن فواید و خواص قرص آسپرین چه کسانی باید آسپرین مصرف نمایند؟  چه کسانی باید آسپرین مصرف نمایند؟  قرص آسپرین

قرص آسپرین

قرص آسپرین + موارد مصرف و عوارض

قرص آسپرین

آسپرین یکی از داروهای ضد انعقادی است که برای افراد با سابقه سکته توصیه می‌شود. قرص آسپرین محافظ قلب بوده و به عنوان تب‌بر هم استفاده می‌شود.
به احتمال زیاد نام آسپرین برای شما آشناست و ممکن است در زمان کودکی و یا بعد از آن از این دارو استفاده کرده باشید. این دارو یکی از داروهای آشنا و مورد توجه بین افراد است زیرا علاوه بر این که یک مسکن می‌باشد در مواردی به دلیل خاصیت انعقادی که دارد منجر به کاهش بروز سکته می‌گردد و همین امر باعث شده است که خیلی از افراد به مصرف روزانه آن رو بیاورند. این داروی شناخته شده فواید دیگری هم دارد که در این مقاله از مجله اینترنتی “ستاره” به ذکر آن‌ها خواهیم پرداخت.

آسپرین دارویی همه کاره است که از برگ و پوست درختان بید و غان بدست می‌آید و مصرف آن فواید زیادی دارد. این دارو سال‌هاست که به عنوان مسکن و ضد درد تولید و از آن استفاده می‌شود. موارد مصرف آسپرین به دلیل فوایدی که دارد متعدد می‌باشد که همین فواید آن را به یک داروی محبوب تبدیل کرده است.

فواید مصرف آسپرین

محافظت از قلب

در برخی از افراد مصرف منظم این دارو، روشی برای پیشگیری از عود برخی علایم ناراحتی‌های قلبی است. اگر در گذشته دچار حمله قلبی شده‌اید، ممکن است پزشک برای شما آسپرین تجویز کند. درواقع این دارو با جلوگیری از انباشتگی پلاکت‌های خون که باعث لختگی خون می‌شود، از حمله قلبی پیشگیری می‌کند.

netpaak.ir telegram قرص آسپرین + موارد مصرف و عوارض

پیشگیری از بروز سکته

وقتی یک زخم خونریزی می‌کند، پلاکت‌ها (سلول‌های کوچک خونی) کنار هم قرار گرفته و لخته ایجاد می‌کنند و باعث جلوگیری از خونریزی می‌شوند. در این مورد لختگی خون مفید است، ولی در بعضی موارد خطرناک شده و باعث ایست قلبی می‌شود. این دارو با خاصیت ضد انعقادی خون خطر حمله قلبی و مغزی را کاهش می‌دهد. به همین دلیل بسیاری از متخصصین قلب به بیمارانی که دچار سکته قلبی شده‌اند مصرف روزانه آسپرین با دوز کم (حدود ۸۰ میلی‌گرم) را جهت کاهش احتمال بروز سکته دوم توصیه می‌کنند.

کاهش درجه حرارات بدن

مصرف این دارو روی هیپوتالاموس (بخشی از مغز که وظیفه تنظیم دمای بدن را دارد) تأثیر می‌گذارد و باعث برعکس شدن عملکرد اینترلوکین که افزایش دهنده دمای بدن است می‌شود. به همین دلیل است که در کودکان با میزان تب بالا این دارو به عنوان تب‌بر تجویز می‌شود.

درمان التهابات پوستی و آکنه

آسپرین خاصیت ضدالتهابی قوی دارد و می‌تواند در عرض چند دقیقه باعث کاهش التهاب نواحی ملتهب همانند جوش‌های روی پوست شود. برای این کار کافی است که قرص آن را به شکل پودر درآورده و با مقداری آب ولرم آن را مخلوط کنید. سپس بر روی جوش‌ها بمالید و چند دقیقه‌ای اجازه دهید که روی پوست شما باقی بماند و بعد با آب نسبتا گرم آن را از روی پوست خود بشویید. سالیسیلیک اسید موجود در آسپرین به حذف این عارضه پوستی نیز کمک می‌کند. این دارو خاصیت ضدالتهابی قوی دارد و می‌تواند در عرض چند دقیقه باعث کاهش التهاب نواحی ملتهب همانند جوش‌های روی پوست شود.

کنترل و رفع شوره سر

جالب است بدانید «سالیسیلیک اسید» موجود در ترکیبات این دارو در شامپوهای ضدشوره به منظور کنترل شوره سر استفاده می‌شود. برای این منظور کافی است که دو عدد آسپرین را به حالت پودر در آورید و با یک قاشق غذاخوری در شامپوی مصرفی خود ترکیب کنید و بعد سر خود را با این ترکیب شست و شو دهید تا شاهد از بین رفتن لایه‌های مرده پوست شوید.

چطور بفهمیم مصرف این دارو برایمان مفید است؟

پزشک ابتدا یک ارزیابی اولیه انجام می‌دهد و سابقه پزشکی و خانوادگی، داروهای مصرفی از جمله ویتامین‌ها یا مکمل‌های گیاهی، حساسیت‌ها و احتمال بروز برخی عوارض جانبی خاص مانند خونریزی معده را در شما بررسی می‌کند و سپس میزان خطر نسبی را در برابر منافع مصرف دارو می‌سنجد و مقدار (دوز) صحیح مصرف این دارو را در شما تعیین می‌کند.

درباره عوارض احتمالی این دارو بدانید

مصرف آسپرین در کنار فواید آن برای بیماران قلبی عوارض جانبی و خطراتی را نیز به دنبال دارد. اگر پزشک معالجتان برای شما مصرف روزانه این دارو را تجویز کرده است نباید آن را همزمان با مکمل های غذایی، داروها و حتی گیاهانی که سبب رقیق شدن خون و کاهش قدرت چسبندگی پلاکت‌ها می‌شوند استفاده کنید (مثل: شیرین بیان ، امگا۳ ، ویتامین E) زیرا احتمال خونریزی داخلی افزایش می‌یابد. لازم به ذکر است که مصرف این دارو برای افراد سالم توصیه نمی‌شود و سبب افزایش سلامت و یا طول عمر آن‌ها نمی‌گردد.

شاید در کنار ذکر فواید این دارو بهتر باشد نگاهی هم به مضرات اندک آن بیاندازیم:

مصرف آن سبب دفع عناصر آهن، روی و ویتامین C از بدن می‌گردد.
مصرف آن سبب دفع و تخلیه بعضی از ویتامین‌ها و مواد معدنی از بدن می‌گردد.
مصرف آن به مدت بیش از ۳ ماه و برای طولانی مدت سبب بروز کم خونی می‌گردد.

توجه: اگر مبتلا به برخی از بیماری‌ها مانند اختلالات خونریزی دهنده، آسم، زخم‌ها و یا بیماری کلیوی هستید، ممکن است مصرف این دارو برای شما مناسب نباشد.

توجه: چنانچه پزشکتان مصرف آسپرین را برای شما ضروری دانسته نیاز است آزمایشات سالانه خون برای بررسی میزان ویتامین‌ها و مواد معدنی را انجام دهید تا در صورت نیاز از مکمل‌های غذایی جهت جبران کمبود آن‌ها استفاده کنید.

 تاثیر آسپرین در کاهش ابتلاء به سرطان روده:

مقاله منتشر شده در نشریه جاما انکولوژی نشان دهنده اثر آسپیرین در کاهش خطر ابتلا به سرطان روده است.
دانشمندان مصرف طولانی مدت آسپرین را با کولونوسکوپی در پیشگیری از سرطان برابر می دانند. آسپرین جز اولین داروهای شیمیایی ساخت بشر است که در طول سالیان متمادی برای تسکین درد و کاهش تب، کاربرد داشته است. همچنین مانع از تجمع پلاکت در جریان خون می شود و در پیشگیری از حملات قلبی کاربرد دارد، گرچه مصرف آن خالی از خطر نیست و ممکن است باعث بروز خونریزی گوارشی گردد.
اثر این دارو در پیشگیری از سرطان روده، حاصل تحقیق دو دوره طولانی مدت محققین امریکایی است.

***

۲۰۴۱۴ بیمار مبتلا به سرطان در بین ۸۸۰۸۴ داوطلب زن و ۷۵۷۱ بیمار مبتلا به سرطان در بین ۴۷۸۸۱ داوطلب مرد در بازه زمانی ۳۲ سال در این تحقیق شرکت کرده اند.
نتایج این تحقیقات نشان دهنده کاهش ۳% میزان کلی ابتلا به انواع سرطان در افرادی است که به مدت طولانی، کمترین دوز آسپرین را دو بار در هفته دریافت کرده اند.
اثر محافظت کننده آسپرین در پیشگیری از سرطان کولورکتال به میزان ۱۹% و کاهش احتمال ابتلاء به انواع سرطان دستگاه گوارش به میزان ۱۵% مشاهده شد.
کاهش خطر سرطان سینه، پروستات و ریه در این مطالعه مشاهده نشد.
دقیقا چه میزان آسپرین و چه مدت مصرف این دارو بیشترین اثرات پیشگیری کننده را خواهد داشت، سوالاتی است که نیاز به تحقیقات بیشتر دارد.

منبع: مجله اینترنتی ستاره/دارویاب

________________________________________________________________


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا