تبلیغ

دانلود بازی کامپیوتر

.

دانلود انیمیشن دوبله فارسی

.



لینک های خراب را در قسمت نظرات گزارش دهید. (در کمترین زمان ممکن اصلاح میشود.)
مطالب " احکام دینی "مقالات مذهبی

مهم‌ترین برنامه برای شب‌های قدر

امتیاز یادت نره

شب های قدر رحم های زمانی هستند و خاصیت دعاهایی که در شب های قدر تأکید بر خواندن آن ها شده است، با شب های دیگر متفاوت بوده و از حساسیت ویژه ای برخوردار هستند.

شرح کوتاهی بر دعای مشترک شب‌های قدر از استاد محمد شجاعی

1402328124058246247202123141211522823318790 مهم‌ترین برنامه برای شب‌های قدر

دعانقش بسیار سازنده ای در ظرفیت سازی ما دارند، مخصوصاً دعاهای وارد شده در شب های قدر و به خصوص دعایی خاص که در هر سه شب قدر تأکید بر خواندن آن شده است؛
اللَّهُمَّ إِنِّي أَمْسَيْتُ لَكَ عَبْداً دَاخِراً لا أَمْلِكُ لِنَفْسِي نَفْعاً وَ لا ضَرّاً وَ لا أَصْرِفُ عَنْهَا سُوءاً اً أَشْهَدُ بِذَلِكَ عَلَى نَفْسِي وَ أَعْتَرِفُ لَكَ بِضَعْفِ قُوَّتِي وَ قِلَّةِ حِيلَتِي فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ أَنْجِزْ لِي مَا وَعَدْتَنِي وَ جَمِيعَ الْمُؤْمِنِينَ وَ الْمُؤْمِنَاتِ مِنَ الْمَغْفِرَةِ فِي هَذِهِ اللَّيْلَةِ وَ أَتْمِمْ عَلَيَّ مَا آتَيْتَنِي فَإِنِّي عَبْدُكَ الْمِسْكِينُ الْمُسْتَكِينُ الضَّعِيفُ الْفَقِيرُ الْمَهِينُ اللَّهُمَّ لا تَجْعَلْنِي نَاسِياً لِذِكْرِكَ فِيمَا أَوْلَيْتَنِي وَ لا [غَافِلا] لِإِحْسَانِكَ فِيمَا أَعْطَيْتَنِي وَ لا آيِساً مِنْ إِجَابَتِكَ وَ إِنْ أَبْطَأَتْ عَنِّي فِي سَرَّاءَ [كُنْتُ ] أَوْ ضَرَّاءَ أَوْ شِدَّةٍ أَوْ رَخَاءٍ أَوْ عَافِيَةٍ أَوْ بَلاءٍ أَوْ بُؤْسٍ أَوْ نَعْمَاءَ إِنَّكَ سَمِيعُ الدُّعَاءِبرای بخشش و از بین رفتن گذشته خراب، اولین کار این است که باید خودتان گذشته‌تان را به عشق خانواده آسمانیتان و خدا ببخشید و تصمیم بگیرید که شروعی جدید داشته باشید. بدانید در درگاه خدا چیزی نشد ندارد.

در این رابطه به شرحی کوتاه از استاد محمد شجاعی درباره این دعا که برای شب های قدر توصیه شده است، می پردازیم.

دعایی که قدرت ظرفیت افزایی دارد
شجاعی دریافت فیوضات شب قدر را مشروط بر فراهم کردن مقدماتی دانسته و این گونه توصیف می کند؛ وقتی به محتوای این دعا نگاه می کنیم می بینیم محتوای این دعا بسیار کلیدی، سازنده و حساس است. با این که دعای کوتاهی است اما بسیار قدرتمند بوده و برای ایجاد یک ظرفیت فوق العاده در ما طراحی شده است که اگر به محتوای آن توجه کنیم این ظرفیت برای دریافت فیوضات شب های قدر در ما ان شاء الله ایجاد می شود.

دعا از یک نقطه ای شروع شده و یک سیری را طی می کند؛ ابتدا تخلیه، بعد آماده سازی و بعد طلب عالی ترین مسائل و موضوعات از خداوند.
 
تخلیه؛ اللَّهُمَّ إِنِّي أَمْسَيْتُ لَكَ عَبْداً دَاخِراً لا أَمْلِكُ لِنَفْسِي نَفْعاً وَ لا ضَرّاً وَ لا أَصْرِفُ عَنْهَا سُوءاً
استاد در شرح دعا، با تأسی به روش امام سجاد علیه السلام این گونه آغاز می کند؛ شروع دعا، یک شروع فوق العاده ای با تخلیه است. به این معنا که در ابتدا شروع می کنیم به تخلیه ی خود؛ تخلیه وجود از هر چیز غیر از خدا. این گونه بیان می کنیم که ما هیچ چیز از خودمان نداریم، وجود ما و همه ی این عالم از ما نیست و همه در هستی وابسته به خدا هستیم، که اگر لحظه ای عنایتش را از ما بردارد، نیست می شویم.

netpaak.ir telegram مهم‌ترین برنامه برای شب‌های قدر

امام سجاد علیه السلام در این دعا می فرمایند که اول باید تخلیه انجام دهی؛ خودت را از خودشیفتگی و باورهای غلط و شرک آمیز خالی کنی که اگر با این اعتقادات و باورها به سمت خدا بروی قطعاً چیزی دریافت نمی کنی.

خدا وجود مطلق است و ما هم ظهورات این وجود مطلق هستیم. در مقابل خدا هیچ کس استقلال ندارد. اگر این باور و اعتقاد شاکله ی وجودی ما را شکل بگیرد، دیگر حسادت، خودبرتر بینی، فخرفروشی، چشم و هم چشمی نمایان نمی شود.

در این قسمت از دعا اعتراف می کنم که من بنده ناتوانی هستم که حتی توان اینکه نفعی را برای خودم جلب کنم و یا ضرری را از خودم دفع کنم ، ندارم.

بیشتر بخوانیم:
ماه رمضان، ماه پرورش روح و جسم انسان
در شب قدر چه دعایی بکنیم؟
چگونه می توانیم شب قدر ماندگاری داشته باشیم؟
کلید بخشش خداوند در شب های قدر

شهودی شدن؛ اً أَشْهَدُ بِذَلِكَ عَلَى نَفْسِي وَ أَعْتَرِفُ لَكَ بِضَعْفِ قُوَّتِي وَ قِلَّةِ حِيلَتِي
استاد شجاعی، شهادت دادن بر فقر ذاتی را مهم دانسته و بیان می کند؛  فقر ذاتی در برابر خدا، نه تنها باید یک حس و باور درونی باشد، بلکه بنده باید به این فقر خود شهادت دهد. شهادت دهد که از خودش هیچ چیزی نداشته و بدون اذن و قوت خداوند، حتی در پلک زدن و فرو بردن آب دهان هم ناتوان است.

عملی شدن وعده خدا؛ وَ أَنْجِزْ لِي مَا وَعَدْتَنِي وَ جَمِيعَ الْمُؤْمِنِينَ وَ الْمُؤْمِنَاتِ مِنَ الْمَغْفِرَةِ فِي هَذِهِ اللَّيْلَةِ
این استاد گرامی، در بیان مصداقی برای سبک شدن روح در ملاقات با خدا طهارت را شرط دانسته؛ بعد از اینکه اشرف مخلوقات و اهل بیت علیهم السلام را بر درگاه خداوند آوردیم، از خدا می خواهیم که به واسطه این خوبان درگاهت قولی را که داده ای، عمل کنی؛ “من و مؤمنین و مؤمنات را همه را ببخشی و در این شب ما را تحت مغفرت خود قرار دهی.”

برای اوج گرفتن و ملاقات با خدا در این شب قدر، نیاز داریم که روحمان از گناه سبک شود و برای این امر باید پاک شد، لذا از خداوند می خواهیم که برای این ملاقات ما را تطهیر کند و اولین خیر که مغفرت است را شامل حال ما کرده تا از آلودگی ها پاک شده و برای آن پرواز و ملاقات آماده شویم.قیمت هر کسی به نوع درخواست‌ها و آرزوهای او است. بدانیم که چه چیزی در این شب۲ها از خدا بخواهیم؛ باید با امید در باب هر پنج بخش وجودی خود (وجود جمادی،گیاهی،حیوانی،عقلی،فوق عقلی) تمام و کمال آن‌ها از خدا بخواهیم؛ وَ أَتْمِمْ عَلَيَّ مَا آتَيْتَنِي

در این شب‌ها، بهترین‌ها را از خدا بخواهید؛ وَ أَتْمِمْ عَلَيَّ مَا آتَيْتَنِي
استاد شجاعی با اشاره به اینکه در درگاه خداوند، مخصوصاً در شب ها قدر باید سطح خواسته ها را بالا برد، گفت: در این بخش از دعا، بعد از این که از خدا می خواهد گذشته ای که مملو از گناه و خطا بوده است را مورد مغفرت قرار دهد و همه موانع بین بنده و خودش را از بین ببرد، می خواهد که؛ خدایا هر چیزی را که قرار است به من عطا کنی، از بهترین و کامل ترین آن ها را عطا کن.

در این فراز از دعا امام سجاد علیه السلام می فرماید: سطح خواسته هایتان را بالا ببرید؛ نعمت ها را در هر بخشی تمام و کمال آن را از خداوند بخواهید.
در سه شب تقدیر، ابرام (محکم کردن تقدیرها) و شب امضا و نهایی شدن تقدیرها و خواسته هایی که بر اساس لیاقت و شایستگیمان رقم زده ایم وبه دست امام زمان علیه السلام می دهیم تا ایشان امضا کنند، بهترین ها را بخواهیم.

قیمت هر کسی به نوع درخواست ها و آرزوهای او است.  بدانیم که چه چیزی در این شب ها از خدا بخواهیم؛ باید با امید در باب هر پنج بخش وجودی خود (وجود جمادی،گیاهی،حیوانی،عقلی،فوق عقلی) تمام و کمال آن ها از خدا بخواهیم؛ وَ أَتْمِمْ عَلَيَّ مَا آتَيْتَنِي

نکته ی قابل توجه این است که کسی می تواند این گونه دعا کرده و خواسته هایش را عرضه کند که معرفت به خدا داشته و تحت مغفرت خداوند قرار گرفته است.

برای بخشش و از بین رفتن گذشته خراب، اولین کار این است که باید خودتان گذشته تان را به عشق خانواده آسمانیتان و خدا ببخشید و تصمیم بگیرید که شروعی جدید داشته باشید. بدانید در درگاه خدا چیزی نشد ندارد.

در ابتدای دعا من ها، موانع گسترش ظرفیت، نگاه های غلط را می گیرد و ظرفیت سازی می کند و به جایی می رساند که می توانیم بخواهیم که خدایا من بعد از همه ی این مراحل تخلیه و تزکیه، تمام و کمال هر آن چیزی که می خواهی بدهی را می خواهم.

و بعد از این خودمان را با پنج صفت برای خدا معرفی می کنیم تا فقر و بیچارگیمان را بیشتر نشان دهیم تا مورد عنایت خداوند قرار گیریم؛ فَإِنِّي عَبْدُكَ الْمِسْكِينُ الْمُسْتَكِينُ الضَّعِيفُ الْفَقِيرُ الْمَهِينُ؛ من بنده بی چیزی هستم که هیچ چیزی ندارم، مستکین: اوج زمین گیری و ضعیفی که توانی ندارم. فقیری که خار شده ام:الفقیر المهین

انبیاء و ائمه علیهم السلام دست خالی خالی، در حالت نهایت اضطرار، فقر، مسکنت و حالت خاری دعا می کنند و از خدا درخواست دارند که دعایشان مستجاب می شود. در حقیقت با این ادب، دعا کردن است که موجب استجابت دعا می شود.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا