تبلیغاتبانوان مجلهبهداشت بانوانپزشکی و سلامت مجله📚 مجله نت پاک

چرا مصرف فولیک اسید برای خانم‌ها ضروری است؟

امتیاز یادت نره

خرید مکمل فولیک اسید از داروخانه روشا

زنان از مردان حساس‌تر هستند و به مواد مغذی و ویتامین­های بیشتری نیاز دارند. زنان در سنین باروری به مواد مغذی زیادی مانند فولیک اسید نیاز دارند. مصرف این ویتامین در دوران بارداری از نقایص مادرزادی مغز (آنسفالی) و ستون فقرات (اسپینا بیفیدا) در نوزادان جلوگیری می‌کند.

علاوه بر دوران بارداری، مصرف فولیک اسید برای داشتن پوستی شاداب و درخشان در خانم‌ها مفید است. اگر قصد بارداری دارید و یا می‌خواهید پوستی شفاف داشته باشید می‌توانید از مواد غذایی حاوی فولیک اسید بیشتر استفاده کنید. اگر در رژیم غذایی شما فولیک اسید کافی وجود ندارد می‌توانید مکمل فولیک اسید مصرف کنید. اگر می‌خواهید بدانید فولیک اسید چیست و چه فوایدی برای خانم‌ها دارد با ادامه این مطلب همراه باشید.

فولیک اسید چیست؟

فولیک اسید یک نوع ویتامین B است. این ویتامین که با نام B9 شناخته می‌شود برای بدن بسیار مفید است. بدن ما از این ویتامین برای ساخت سلول‌های جدید استفاده می‌کند. پوست، مو و ناخن برای خانم‌ها بسیار اهمیت دارند، زیرا جزئی از زیبایی آن‌ها به‌حساب می‌آیند. این قسمت‌ها و سایر قسمت‌های بدن هرروز سلول‌های جدیدی می‌سازند. به همین دلیل بدن به فولیک اسید نیاز دارد تا این قسمت‌ها بتوانند خود را ترمیم کنند.

فولیک اسید برای سلامتی یک زن در هر مرحله از زندگی مهم است، اما خانم‌هایی که در سنین باروری قرار دارند باید بدانند که این ویتامین برای آن‌ها در زمان اقدام برای بارداری و دوران بارداری نقش حیاتی دارد، زیرا از نقص لوله عصبی در جنین پیشگیری می‌کند.

با گنجاندن فولیک اسید در رژیم غذایی بدن می‌تواند سلول‌های جدید تولید کرده و آن‌ها را حفظ کند. تا اینجا احتمالاً متوجه شدید که فولیک اسید چیست، اما در ادامه در مورد فواید این ماده مغذی برای بانوان با شما صحبت می‌کنیم تا ببینیم که چرا مصرف این ماده برای خانم‌ها ضروری است.

اهمیت فولیک اسید برای بانوان

یکی از مهم‌ترین دوران زندگی برای بانوان دوران بارداری است. ممکن است همه بانوان این دوره را در زندگی تجربه نکنند، اما اکثر خانم‌ها در طول زندگی مادر می‌شوند. این دوره بسیار حساس است و مادر باید حواسش به خودش و جنین در شکمش باشد. کمبود فولیک اسید ممکن است باعث نقایص لوله عصبی مانند بیماری اسپینا بیفیدا یا نقایص مغزی مانند آنسفالی در نوزاد شود. البته یک بیماری دیگر هم ممکن است به علت کمبود فولیک اسید در نوزاد ایجاد شود که کیاری مالفورمیشن نام دارد. این بیماری باعث سرازیر شدن بافت مغز به داخل کانال نخاعی می‌شود.

نقص لوله عصبی تقریباً ۳۰۰ هزار نوزاد را هرساله در سراسر جهان تحت تأثیر قرار می‌دهد، اما بین ۵۰ تا ۷۰ درصد از نقایص لوله عصبی با مصرف فولیک اسید در دوران بارداری قابل‌پیشگیری است.

بااین‌حال، خانم‌ها بهتر است بعد از ازدواج به‌طور مرتب فولیک اسید مصرف کنند تا برای باردارشدن دچار مشکل نشوند.

مصرف مکمل فولیک اسید قبل از بارداری به این دلیل اهمیت دارد که قبل از اینکه بفهمید باردار هستید جنین در حال تولید سلول‌های عصبی مهمی است که برای رشد مغز و ستون فقرات او حیاتی هستند.

تحقیقات نشان می‌دهند که فولیک اسید اثرات خیلی مهمی بر روی جنین دارد. اخیراً یک مطالعه در ژورنال Circulation نشان داد که خوردن غذاهای غنی‌شده با فولیک اسید نه‌تنها خطر نقص لوله عصبی، بلکه خطر نقایص مادرزادی قلب نوزاد را تا ۱۱ درصد کاهش می‌دهد.

البته تا اینجا فقط در مورد اهمیت فولیک اسید در دوران بارداری صحبت کردیم. باید بگوییم که خانم‌ها به دلایل دیگری هم اقدام به مصرف فولیک اسید می‌کنند. مثلاً یکی از این دلایل فواید فولیک اسید برای پوست و مو است. این ویتامین در زیبایی تأثیر زیادی دارد.

فولیک اسید از ریزش مو جلوگیری می‌کند. همچنین با کلاژن سازی به شما کمک می‌کند تا پوست سفت، شاداب و درخشانی داشته باشید و کمتر جوش بزنید. همچنین از اثرات مضر نور خورشید بر پوست جلوگیری می‌کند.

خرید مکمل فولیک اسید

خانم‌ها به چه مقدار فولیک اسید نیاز دارند؟

خانم‌ها در سنین باروری روزانه به ۴۰۰ میکروگرم فولیک اسید نیاز دارند. همه خانم‌ها در سنین باروری باید روزانه ۴۰۰ میکروگرم اسیدفولیک دریافت کنند تا به مقدار کافی از این ماده در بدن خود داشته باشند. به‌این‌ترتیب از برخی نقایص مادرزادی در نوزادان خود جلوگیری می‌کنند.

بسیاری از خانم‌ها به‌صورت برنامه‌ریزی نشده باردار می‌شوند. نقایص مادرزادی مربوط به مغز یا ستون فقرات نوزاد معمولاً در اوایل بارداری (۳ تا ۴ هفته پس از لقاح) رخ می‌دهند. ممکن است خیلی از افراد تا این زمان حتی ندانند که باردار هستند.

هنگام مصرف فولیک اسید باید دوز تجویزشده پزشک خود را دنبال کنید و دوز را کم‌وزیاد نکنید. افزایش مصرف فولیک اسید برای جلوگیری از نقایص مادرزادی فایده‌ای ندارد و حتی می‌تواند برای مادر و جنین مشکل‌ساز شود.

هنگام برنامه‌ریزی برای باردارشدن، خانم‌هایی که قبلاً حاملگی تحت تأثیر نقص لوله عصبی داشته‌اند؛ یعنی فرزندی با این نقص به دنیا آورده‌اند باید با پزشک خود برای بارداری مجدد مشورت کنند. معمولاً پزشکان توصیه می‌کنند که این زنان یک ماه قبل از باردارشدن و در طول ۳ ماه اول بارداری روزانه ۴۰۰۰ میکروگرم (۴ میلی‌گرم) فولیک اسید مصرف کنند.

در دوران بارداری، زنان به ۶۰۰ میکروگرم و در صورت شیردهی به ۵۰۰ میکروگرم فولیک اسید در روز نیاز خواهند داشت.

برخی از زنان ممکن است نیاز داشته باشند دوزهای بیشتری مانند ۱۰۰۰ میکروگرم در روز مصرف کنند، اما این مقدار باید همیشه تحت نظارت پزشک انجام شود. این افراد کسانی هستند که سابقه خانوادگی نقص لوله عصبی دارند، به بیماری سلول داسی شکل یا بیماری التهابی روده (IBD) مبتلا هستند و یا با مشکلات سوء جذب مواد مغذی دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

زنانی که داروهای خاصی را برای سرطان، بیماری‌های خود ایمنی یا صرع مصرف می‌کنند ممکن است مجبور باشند دوزهای بیشتری فولیک اسید مصرف کنند.

نحوه دریافت فولیک اسید کافی برای جلوگیری از بیماری‌های مادرزادی

تا اینجا به شما گفتیم که فولیک اسید چیست و چه فوایدی برای خانم‌ها دارد. همان‌طور که گفتیم، زنان برای جلوگیری از بیماری‌های مادرزادی در نوزاد باید فولیک اسید کافی مصرف کنند. این افراد می‌توانند فولیک اسید را از مواد غذایی حاوی فولات مانند اسفناج، گریپ‌فروت، آووکادو، پرتغال، جگر و … دریافت کنند و یا مکمل فولیک اسید مصرف کنند. البته فولیک اسید در بیشتر مولتی‌ویتامین‌های دوران بارداری هم وجود دارد.

اکثر مولتی‌ویتامین‌هایی که در داروخانه‌ها به فروش می‌رسند حاوی مقدار توصیه‌شده روزانه فولیک اسید (۴۰۰ میکروگرم) هستند که زنان برای پیشگیری از نقص لوله عصبی در جنین به آن نیاز دارند.

بهتر است برای مصرف فولیک اسید به پزشک مراجعه کنید تا او بهترین نوع فولیک اسید را برای شما تجویز کند، اما درصورتی‌که خودتان می‌خواهید برای خرید این مکمل اقدام کنید حتماً برچسب روی محصول را بخوانید تا از میزان فولیک اسید موجود در مولتی‌ویتامین مطلع شوید.

کلام آخر

فولیک اسید یکی از انواع مواد مغذی است که به‌خصوص برای خانم‌ها اهمیت ویژه‌ای دارد. مصرف این ویتامین قبل و در هنگام بارداری بسیار ضروری است، زیرا از ابتلای نوزاد به انواعی از بیماری‌های مادرزادی جلوگیری می‌کند.

فولیک اسید اثرات زیبایی هم دارد. این ماده به دلیل خاصیت کلاژن سازی یک ویتامین ضد پیری در نظر گرفته می‌شود، زیرا جای جوش­ها را از بین می‌برد و از چین و چروک شدن پوست جلوگیری می‌کند. مثل همیشه از مصرف خودسرانه این ویتامین بپرهیزید و برای مصرف آن حتماً با یک پزشک مشورت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا