تبلیغ

دانلود بازی کامپیوتر

.

دانلود انیمیشن دوبله فارسی

.



لینک های خراب را در قسمت نظرات گزارش دهید. (در کمترین زمان ممکن اصلاح میشود.)
پزشکی و سلامت مجله

چند توصیه مهم برای تهوع

امتیاز یادت نره

چند توصیه مهم برای تهوع – حالت تهوع را چگونه فوری درمان کنیم؟ دلایل, پیشگیری و درمان تهوع و استفراغ – چند توصیه مهم برای تهوع – چند توصیه مهم برای تهوع – تهوع در بارداری

چند توصیه مهم برای تهوع

چند توصیه مهم برای تهوع

چند توصیه مهم برای تهوع

چند توصیه مهم برای تهوع

تهوع و استفراغ وضعیت ناخوشایندی است که تقریبا بیشتر خانم های باردار آن را تجربه می کنند و در بعضی خانم ها بسیار شدید است به خصوص اوایل بارداری که تغذیه مادر را با مشکلات زیادی روبرو می کند. هنوز علت دقیق تهوع و استفراغ دوران بارداری مشخص نیست، ولی قوی ترین احتمال وجود هورمون گنادوتروپین است که از جفت ترشح می شود.

چگونه می توان تهوع و استفراغ ناشی از بارداری را به حداقل رساند ؟

حدود دو سوم خانم های باردار تهوع و استفراغ را تجربه می کنند. در این دوره خانم باردار اشتهای خود را از دست می دهد و به هر نوع بویی حساسیت نشان می دهد. علائم ممکن است فقط به صورت تهوع باشد. گاهی هم توام با استفراغ است که در این مواقع نیازمند اقدامات درمانی خواهد بود چون استفراغ مکرر باعث کاهش مایعات بدن و کاهش دریافت کالری و انرژی در اثر کمبود مواد غذایی و درنهایت کاهش وزن می شود.

netpaak.ir telegram چند توصیه مهم برای تهوع
دانلود فیلم و سریال در upko آپکو

اوج تهوع و استفراغ مادر بین هفته های ششم تا هفته هجدهم بارداری است. خبر خوش این است که علائم گوارشی بیشتر خانم های باردار تا هفته ۱۶ بارداری کاهش می یابد. لازم به ذکر است در مواقعی که بارداری دوقلویی وجود دارد، مادر حس بویایی بسیار قوی دارد، به بیماری میگرن مبتلاست، استرس زیادی دارد و در بیماری ای به نام مول هیداتیفرم که بسیار هم خطرناک است، تهوع و استفراغ شدید است و ممکن است مدت طولانی تری ادامه یابد.

در بخش بارداری و زایمان مجله راستینه خواهید خواند که تهوع و استفراغ قابل پیشگیری نیست، ولی می توانید شدت این عارضه بارداری را کمتر کنید. لطفا به این چند روش برای کاهش علائم تهوع و استفراغ توجه کنید!

اولین توصیه ضد تهوع

یکی از موارد مهمی که نقش اساسی در کاهش تهوع و استفراغ دارد، نحوه برخاستن از خواب است. بهتر است خانم هایی که دچار تهوع و استفراغ هستند به آرامی از رختخواب بلند شوند. البته قبل از آنکه سر خود را از روی بالش بلند کنند، بیسکویت کوچکی که از شب قبل کنار خود گذاشته اند داخل دهان بگذارند. بیسکویت بهتر است نمکی و شور باشد، همچنین این افراد باید دقت کنند یکی- دو ساعت بعد از خوردن غذا دراز نکشند.

دومین توصیه ضد تهوع

خانم هایی که بویایی بسیار قوی دارند و نسبت به بو حساس اند باید تهویه خانه را در بیشتر اوقات روز روشن نگه دارند و از پختن غذاهایی که بوهای محرک و شدید دارند، خودداری کنند. همچنین سیگار کشیدن خانم باردار یا فرد دیگر در خانه ممنوع است. سیگار هم می تواند به عنوان عامل محرکی برای تهوع باشد و هم بر رشد جنین تاثیر منفی بگذارد.

سومین توصیه ضد تهوع

قدم زدن در هوای آزاد و تمیز بسیار کمک کننده است.

چهارمین توصیه ضد تهوع

هر از گاهی مقداری مایعات مثل آب یا آبمیوه بنوشید. میزان مصرف مایعات نباید حجیم و یکباره باشد.

پنجمین توصیه ضد تهوع

بعضی افراد به مزه غذا حساس هستند و مزه های خیلی تند، ادویه جات، غذاهای پرچرب، نوشابه های گازدار، سوسیس و کالباس و… باعث ایجاد تهوع در آنها می شود. بهتر است خوردن این مواد خوراکی ممنوع شود.

ششمین توصیه ضد تهوع

مصرف غذاهای پرچرب و بسیار گرم نیز ممنوع است. غذاهای سرد مانند ساندویچ خانگی، سالاد، شیر سرد، بستنی برای خانم های باردار مناسب است. غذاهای سرد معمولا بوی کمتری هم دارند. غذاهای پرچرب مدت طولانی در معده باقی می مانند و دیر جذب هستند. خوراکی های چرب شامل شیرینی های خامه ای، پیتزا، فست فودها، آبگوشت و سایر غذاهای روغنی است.

هفتمین توصیه ضد تهوع

مصرف غذاهای آبکی هم ممنوع است. نان برشته، غذای خشک و مناسبی برای خانم باردار دچار تهوع و استفراغ است.

هشتمین توصیه ضد تهوع

حرکات زیاد و ناگهانی هم باعث تهوع می شود. بهتر است خانم ها در طول بارداری از حرکات تند و تکانهای شدید بدن خودداری کنند.

نهمین توصیه ضد تهوع

اگر تهوع و استفراغ زیاد است، وعده غذایی خود را به ۲ یا ۳ بخش تقسیم و طی۲ – ۳ ساعت مصرف کنید.

دهمین توصیه ضد تهوع

دیده شده علائم تهوع و استفراغ بعضی خانم ها با بو کردن لیموترش یا خوردن آن، کمتر می شود. اگر این راه برای شما مناسب است، بهتر است چند عدد لیموترش کوچک در کیف خود نگه دارید و در صورت احساس تهوع آن را جلوی بینی خود بگیرید یا مقداری از آن را بچشید.

یازدهمین توصیه ضد تهوع 

بعضی خانم های باردار نسبت به قرص آهن حساس هستند و بعد از خوردن آن حالت تهوع پیدا می کنند. قرص آهن بهتر است درست قبل از خواب میل شود.

دوازدهمین توصیه ضد تهوع

از پوشیدن لباس های تنگ که به ناحیه شکم فشار می آورند، خودداری کنید. لباس های راحت و گشاد بپوشید.

سیزدهمین توصیه ضد تهوع

شام حتما باید کم حجم و سبک باشد.

چهاردهمین توصیه ضد تهوع

برای جلوگیری از پوسیدگی دندان معمولا مسواک می زنیم اما بعد از استفراغ هم حتما دندان های خود را با مسواک ساده بشویید چرا که استفاده از خمیردندان و بو و طعم آن ممکن است باعث استفراغ مجدد شود.

پانزدهمین توصیه ضد تهوع

استرس خود را کنترل کنید. اطمینان داشته باشید این وضعیت ادامه نخواهد یافت ،البته به جز مواقع بسیار نادر، برای کاهش استرس بهتر است خود را مشغول کنید. مثلا کاردستی انجام دهید یا تلویزیون تماشا کنید.

شانزدهمین توصیه ضد تهوع

سعی کنید برای طبخ غذا از کسی کمک بگیرید. پخت غذا در محیطی غیر از منزل خانم باردار به کاهش تهوع و افزایش اشتها کمک می کند.

هفدهمین توصیه ضد تهوع

بعضی خانم های باردار نگران اند که تهوع و استفراغ تاثیر منفی روی جنین داشته باشد. این تصور کاملا اشتباه است. حتی در بعضی منابع گفته می شود این حالت برای جلوگیری از مواد و سموم محیطی است و جنبه محافظتی از جنین دارد چون در ۴-۳ ماه اول بارداری جنین نسبت به مواد آسیب زا بسیار حساس است.

هجدهمین توصیه ضد تهوع

استفاده از زنجبیل نیز درمان خوبی برای کاهش تهوع و استفراغ است.

نوزدهمین توصیه ضد تهوع

گاهی با همه توصیه هایی که به مادر می شود، تهوع کاهش نمی یابد و مادر اصلا نمی تواند غذا بخورد. گرچه جنین در این دوره از بارداری بسیار کوچک است و نیاز به کالری بالایی ندارد، ولی به هر حال گرسنگی مادر آزاردهنده است. در این مواقع ممکن است پزشک قرص ویتامین B۶ تجویز کند. بین کمبود ویتامین B۶ و تهوع در بارداری ارتباط وجود دارد. اگر این راه به کاهش علائم کمک نکند، می توان از داروهای ضد تهوع که در بارداری مجاز هستند نیز استفاده کرد. مواد خوراکی مانند آووکادو، برنج قهوه ای، ماهی، آجیل، موز و… سرشار از ویتامین B۶ هستند.

سخن پایانی

گاهی تهوع آنقدر شدید است که مادر بر اثر استفراغ آب زیادی را از دست می دهد و حتی دچار اختلال در هوشیاری می شود. بهتر است چنین خانم هایی در بیمارستان یا درمانگاه مدتی بمانند تا آب از دست رفته بدن با تزریق سرم جبران شود. تهوع شدید و غیر عادی در طول بارداری ممکن است علامت هشداردهنده باشد. در این مواقع پزشکان معمولا بررسی های بیشتری برای یافتن علت اصلی انجام می دهند.

منبع: راستینه

درمان تهوع و استفراغ در طب اسلامی

همه چیز در مورد تهوع در بارداری

درمان تهوع در بارداری با روش‌های طبیعی


pezeshki چند توصیه مهم برای تهوع


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا